Tandemdrager

Maak nooit een proefrit op een tandem. Negen van de tien proefrijders zijn onmiddellijk 'verkocht'. Zonder extra inspanning is een tweezitter 10 tot 15 procent sneller dan een sportfiets....

Na de aankoop volgt de puzzel. Past het ding wel in het schuurtje en op welke stations is de lift groot genoeg om de tandem naar het perron te brengen? En hoe krijg je hem op het dak van een auto?

Op de laatste vraag is een antwoord. Op een tandembijeenkomst bij Tiel onmoette fietsenbouwer Frank Groot uit Heerhugowaard een Engelsman die van elektriciteitsbuis en ijzerdraad een drager had gemaakt, waarbij de tandem plat op het dak ligt en bij aankomst langs de zijkant van de auto kan zakken tot halverwege de grond.

Groot nam het idee over en maakte een professionele, stalen constructie, die binnen een kwartier is afgesteld voor nagenoeg elke tandem. Alleen de Twin Traveler van Koga Miyata heeft een te dik frame.

Maar na jaren van tevredenheid doemde een nieuw probleempje op. De 'stoker' werd een beetje opstandig. Stokers zijn in het tandemjargon degenen die achter zitten en dat zijn vaak vrouwen. Zij eisten dezelfde faciliteiten die de voor-zitter heeft, bijvoorbeeld een stuur dat in hoogte verstelbaar is.

Dat kost ruimte. Tandems zijn pakweg vijftien centimeter langer geworden en dus werd de dakdrager ook langer. Voor de meeste auto's geen probleem en dus worden er nog steeds zo'n 100 tot 250 per jaar verkocht. Ze kosten 269 euro per stuk.

Er zijn gebruikers die nog andere toepassingen menen te moeten bedenken voor de tandemdrager. Groot grijnzend: 'Een zwager van me was nogal klein behuisd. Om zijn tandem te schoon te maken, hing hij hem aan zijn auto. Daar is hij op teruggekomen. Na afloop kon hij ook zijn auto wassen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden