Talking Textiles ****

Het Textielmuseum viert met tal van kunstige objecten de schoonheid van textiel.

Beeldende kunst


Textielmusem in Tilburg. T/m 26/1 2014


Textielmuseum.nl


Jammer dat deze tentoonstelling er moest komen. Het is Li Edelkoort die dit zegt over haar eigen expositie Talking Textiles die dit weekeinde opende in het Textielmuseum in Tilburg. Het gaat namelijk niet goed met textiel. Het vakmanschap sterft uit, exclusieve garens gaan uit productie en bijzondere weeftechnieken raken in ongebruik. Dus moest Edelkoort wel deze expositie maken - als een ode aan wol, zijde, het tuften en weven en al die andere stoffen en technieken. Want textiel schept niet alleen schoonheid, maar biedt ook troost - de warme deken - en intimiteit (samen onder de wol bijvoorbeeld). Kortom, een zacht pantser in deze grimmige tijden.


Verdeeld over vier zalen en zeven thema's zijn ruim zestig kunstige objecten te zien die de schoonheid van textiel vieren. De keuze voor het Textielmuseum lag voor de hand. Het aan het museum verbonden Textiellab is een kraamkamer voor innovatie. Een aanzienlijk aantal van de geëxposeerde werken is vervaardigd op de computergestuurde weefmachines in dit laboratorium. De gebruikte stoffen komen uit de immense stalenbank. De status van schatkamer van het Textiellab wordt dinsdag bevestigd met de uitreiking van de Woonbeurs PIN.


Wat niet mag ontbreken is een wandtapijt van viltkunstenares Claudy Jongstra, die wol gebruikt van haar eigen schapenkudde. Maar er is ook een opvallend nieuw werk van Marcel Wanders. De sterontwerper bedacht een opbollende kraag die door vrouwen als modeaccessoire kan worden gedragen, terwijl het breisel ook prima een weelderige lampenkap zijn zijn. Juist bescheiden is een weefsel van afzetlint dat de politie gebruikt, gemaakt door de jonge ontwerpster Dienke Dekker.. Door haar kunstige knooptechniek is dit straatplastic veranderd een prachtig wandkleed.


Met breed uitwaaierende thema's - zo kennen we Edelkoort - worden de grenzen van textiel verkend. Op de afdeling 'Abstract' staat de Memory Chair van de Japanse ontwerper Tokujin Yoshiaka. Een oude stoel is bedekt met hightech zilverfolie dat vervolgens vacuüm werd getrokken en zo veranderde in een blinkend pronkstuk. Bij 'Intuïtief' staat een oversized weefgetouw dat is ontworpen voor een sociale werkplaats.


Eigenlijk is er maar één misser op deze expositie vol schoonheid, troost en intimiteit: het bordje 'Niet aanraken' bij de ingang. Want textiel is er niet alleen om naar te kijken, maar juist om te strelen of in weg te kruipen. Tegelijk bevestigt die misser dat de missie van de expositie is geslaagd: een ode moet begeerte opwekken.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden