Taliban intimideren Pakistanen met afgehakte lichaamsdelen

De Swat-vallei is in een hel veranderd, zeggen vluchtelingen. ‘Ze willen dat we niet meer naar school gaan’, zegt Faiza Khan (12), wier juf is vermoord.

Elke ochtend als Ayub Khan (40) uit zijn tent kruipt, kijkt hij uit op de lemen hutten die Afghaanse vluchtelingen achterlieten toen ze naar hun land terugkeerden. Die aanblik stemt hem somber, want de kans dat hij binnenkort terug kan naar zijn woonplaats in de Swat-vallei ,is klein.

In het vluchtelingenkamp buiten Peshawar, in het noordwesten van Pakistan, verblijven honderden Pakistaanse gezinnen uit de Swat-vallei. Net zoals de Afghaanse vluchtelingen jaren geleden deden, hebben zij de wijk genomen uit angst voor de Taliban.

Ayub Khan, vader van twee dochters, sloeg vorige maand met zijn gezin en vader op de vlucht toen de Taliban zijn huis in brand staken. Hij had de toorn van de Taliban gewekt, omdat hij weigerde zijn baard te laten groeien.

Khan is niet te stuiten als hij begint te vertellen over de barbaarse praktijken van de Taliban – ‘islamitische studenten’ – in Swat. Tijdens het eerste offensief onthoofden de Taliban soldaten en politiemensen. Hun rompen verspreidden ze door de stad, de hoofden werden er los naast gelegd. De bevolking werd in briefjes gewaarschuwd de lichaamsdelen te laten liggen.

Toeristen

Tot de Taliban twee jaar geleden vanuit omringende districten de vallei binnenvielen, stond het bergachtige Swat-district in de reisgidsen beschreven als het Zwitserland van Azië. Aan het Groene Plein in Mingora, de Swat-hoofdstad, streken toeristen neer na een bezoek aan de opgravingen buiten de stad. Van de eeuwenoude boeddhistische beelden is nog maar weinig over; de Taliban hebben ze opgeblazen. Geen toerist durft zijn gezicht nog te laten zien. Het Groene Plein is nu omgedoopt in het Bloedige Plein – de Taliban gebruiken het als executieplaats.

Khan vertelt hoe de inwoners van de stad in januari het lichaam van hun favoriete zangeres Shabana aan een lantaarnpaal zagen bungelen. Het zat vol kogelgaten. Onder het lijk lagen haar geld en haar cd’s, kapotgetrapt. Als waarschuwing voor alle muzikanten en danseressen in de vallei.

De meeste artiesten pakten hun biezen. De zangers die achterbleven waren gedwongen zich aan te sluiten bij de Tablighi Jumat, een islamitische beweging die de strikte islamitische wetgeving propageert. ‘Sinds de dood van Shabana is de muziek uit de vallei verdwenen’, zegt Khan. De muziekwinkels verkopen nu broodjes kebab.

School

Khan werkte ooit als manager in een kunstmestfabriek. De directie werd door de nieuwe machthebbers gedwongen de fabriek te sluiten. Khan probeerde als boer in zijn levensonderhoud te voorzien, totdat hij in aanvaring kwam met de Taliban en vluchtte.

Zijn dochters Faiza (12) en Zubeda (13) spelen met een zelfgemaakt serviesje van klei. Zubeda heeft ’s nachts vaak nachtmerries over het brandende huis. Ze was toch al bang, omdat haar school door de Taliban was opgeblazen en haar onderwijzeres was vermoord. ‘Er is geen school voor meisjes meer over’, zegt Faiza. ‘De Taliban willen niet dat we naar school gaan.’

Net als de meisjes wil ook hun moeder niet terug naar Swat. Dikshad (35) draagt een sluier; ze weigerde een boerka te dragen. Daarom mocht ze zonder begeleiding van haar echtgenoot de deur niet uit. ‘In Mingora was ik een gevangene in eigen huis. Ik kon zelfs geen boodschappen meer doen.’

Sharia

Khan vertelt dat de meerderheid van de bevolking in de Swat-vallei zich zo goed mogelijk aanpast aan de nieuwe machthebbers. Ze hebben weinig keus. Van zijn achtergebleven familie weet Khan dat ze blij waren toen de Pakistaanse regering en de Taliban een vredesakkoord sloten in ruil voor invoering van de sharia.

‘We waren voor ieder akkoord geweest als dat vrede betekende. De Taliban hebben het leven in de hele vallei tot een hel gemaakt. Als we met de sharia de prijs voor vrede moeten betalen, doen we dat graag’. Toch gaat Ayub Khan pas terug naar de Swat-vallei als de laatste Talib is verdwenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden