Tachtig bruggen en tunnels worden opgeknapt, en haast is geboden

De komende tien jaar krijgen tachtig bruggen en tunnels een opknapbeurt: het eind van hun levensduur komt in zicht. Er zijn miljarden mee gemoeid. 'De grootste opgave ooit', noemt minister Van Nieuwenhuizen het.

A73 Roertunnel Beeld Raymond Rutting/de Volkskrant

Het opknappen van minstens 80 bruggen en tunnels de komende tien jaar is 'de grootste opgave ooit in Nederland'. Volgens minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) nadert al die infrastructuur het einde van de levensduur. 'Veel bruggen en tunnels zijn aangelegd vanaf de jaren vijftig.' Veertig projecten lopen al, later dit jaar besluit Van Nieuwenhuizen over de aanpak van de tweede helft van de te renoveren bruggen en tunnels.

De 'grootste opgave ooit' bestaat uit het 'verjongen, vernieuwen en verduurzamen' van infrastructuur, zei Van Nieuwenhuizen en begint in Zuid-Holland. Dat is de provincie met de meeste bruggen en tunnels en de meest urgente objecten die moeten worden gerenoveerd. Rondom Rotterdam worden tot 2030 dertien bruggen, zeven tunnels en acht wegen gerenoveerd of vervangen. Denk aan de Drechttunnel, de Heinenoordtunnel, de Haringvlietbrug en de Van Brienenoordbrug.

Haast is geboden, legde de minister woensdag uit aan de voet van de Rotterdamse Van Brienenoordbrug. Want door de hoge leeftijd van bruggen en tunnels neemt de kans op storingen en daarmee ongeplande reparaties toe. Gevolg: hinder, files en economische schade.

Bovendien, stelt de bewindsvrouw, neemt de intensiteit van het verkeer toe en wordt het vrachtverkeer zwaarder. Dat alles belast de infrastructuur meer dan bij de bouw ervan in de vorige eeuw kon worden voorzien. Daardoor is renovatie en vervanging eerder nodig dan gepland. 'Investeren in de bestaande infrastructuur is enorm effectief om de files terug te dringen', stelt de minister.

Van Brienenoordbrug Beeld anp

'Innovatieve technieken'

Vanaf 2020 is er meer geld beschikbaar voor de onderhoudsplannen van Van Nieuwenhuizen. Tot dat jaar is er 150 miljoen per jaar voor de opknapbeurten, daarna jaarlijks 350 miljoen. Het gaat de minister niet alleen om het verlengen van de levensduur van bruggen en tunnels, maar 'vooral om innovatieve technieken' toe te passen.

Met betere ict komen signalen van mogelijke mankementen wellicht eerder binnen, zodat 'storingen die files veroorzaken worden voorkomen'. Bruggen die belangrijk zijn voor de doorstroming van verkeer krijgen voorrang.

De Blauwverlaat-brug

'Vermoeiingsverschijnselen' en technische ouderdom breken bejaarde infrastructuur op

Van Brienenoordbrug
Eigenlijk zijn het twee bruggen: eentje uit 1965 en een uit 1990. Over de twee bruggen komen dagelijks 230 duizend voertuigen. Uitgerekend de jongste boogbrug vertoont de door toename van het verkeer 'vermoeiingsverschijnselen' en is toe aan een opknapbeurt. In 2020 en 2021 zal 9 maanden aan de brug gewerkt worden. Er komen nieuwe beton- en asfaltlagen met zoab en omdat daardoor de brug zwaarder wordt, zal ook de boogconstructie worden versterkt. Van beide bruggen worden de systemen voor bediening, besturing en bewaking vervangen.

Remmingwerken Lemmer-Delfzijl
Een aantal bruggen en geleidewerken zijn tussen Lemmer en Delfzijl beschadigd door aanvaringen. Geleidewerken moeten voorkomen dat een schip tegen de onderbouw van een brug botst en bieden een schip de gelegenheid te wachten voor een gesloten brug of sluis. Bij de bruggen Blauwverlaat, de Oude Schouw, Uitwellingerga en Spannenburg worden de uit 1950 stammende houten geleidewerken vervangen. Ze voldoen niet meer. Over het vervangen van de bruggen neemt minister Van Nieuwenhuizen dit jaar een besluit.

A73 Roertunnel
De technische installaties van de tunnels aan de A73 in Limburg worden vervangen of gerenoveerd. Het gaat daarbij om het vervangen of renoveren van zaken als brandpanelen, ventilatoren, sprinklerinstallaties, omroepinstallaties, verkeerssignalering en camera's. Die tunneltechnische installaties zijn in 2021 aan het eind van hun levensduur. De operatie begint dan ook in 2021. Hoe lang het gaat duren weet Rijkswaterstaat nog niet. 'Dat hangt af van de aard van de werkzaamheden, de gekozen bouwwijze en de beschikbaarheid van de tunnel.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden