Tablet verdringt laptop en pc

Laptops en personal computers hebben steeds meer concurrentie te verduren van tablets en smartphones. Wat betekent de opmars van de ipad voor de computerproducenten?

AMSTERDAM - Tegen het eind van het jaar zal de helft van alle huishoudens in Nederland een tabletcomputer hebben. Dat verwacht het Houtense onderzoeksbureau Telecompaper. 'De markt voor tablets groeit harder dan die voor smartphones', zegt analiste Tine Niezink.


De markt voor tablets is in een jaar tijd bijna verdubbeld, aldus Niezink. 'We zitten nu op een marktpenetratie van 42 procent. Dat was een jaar geleden nog 22 procent.' De groei vlakt wel iets af: vergeleken met een halfjaar geleden was de stijging 10 procent.


Op dit moment heeft vier op de tien huishoudens een tablet, wat betekent dat er 3 miljoen in omloop zijn.


Uit een peiling van Telecompaper onder 6.600 consumenten van 12 jaar en ouder blijkt dat 19 procent van de Nederlanders die nu nog geen tablet hebben van plan is er binnen zes maanden alsnog een aan te schaffen. Van de 17 procent die begin dit jaar hetzelfde voornemen uitsprak, heeft 9 procent er ook daadwerkelijk een gekocht.


De iPad van Apple, die de markt voor tablets nog maar drie jaar geleden openbrak, is nog steeds het populairst onder kopers. Maar Samsung verovert snel marktaandeel, stelt Telecompaper.


De enquête wijst verder uit dat de gemiddelde leeftijd van de tabletbezitter stijgt en dat de nieuwe gadgets gemiddeld 9,5 uur per week worden gebruikt. De populairste bezigheden zijn websurfen en gamen. Ook e-mail staat in de top-5 van meest gebruikte toepassingen.


Niezink kan niet zeggen of de tablet de conventionele computer aan het verdrijven is, zoals uit andere internationale onderzoeken blijkt. 'Daar vragen we in ons onderzoek niet naar.'


Andere marktcijfers lijken wel te wijzen op verschuivingen op de computermarkt ten gunste van de nieuwe gadgets. Lenovo, mondiaal de grootste computermaker, meldde vorige week dat het meer mobieltjes en tablets verkoopt dan pc's. Volgens het Chinese bedrijf is de verkoop van smartphones in het afgelopen kwartaal meer dan verdubbeld, tot 11,4 miljoen. Lenovo verkocht 1,5 miljard tablets.


Diezelfde dag rapporteerde Dell, een van Lenovo's grootste concurrenten, een daling van de winst met 72 procent - van 732 miljoen dollar naar 204 miljoen. Die is te wijten aan de hoge kortingen waarmee het Amerikaanse bedrijf in het tweede kwartaal zijn bureau- en schootcomputers van de hand moest doen. De omzet bleef vrijwel gelijk, op 14,5 miljard dollar. De pc-verkoop zit bij Dell al twee jaar in een dal. Dat doet pijn, omdat computers nog altijd goed zijn voor bijna tweederde van de omzet van het bedrijf.


Volgens marktonderzoeker Gartner is de West-Europese markt voor pc's in het tweede kwartaal van 2013 met 20 procent gekrompen. Met name de vraag naar laptops is gedaald (24 procent). Het zijn vooral de consumenten die de draagbare pc's links laten liggen (min 26 procent). In juni voorspelde Gartner dat de pc-markt dit jaar met 10 procent daalt en de verkoop van tablets met bijna 70 procent stijgt.


De computer krijgt ook meer concurrentie van de smartphone, waarmee consumenten ook kunnen internetten, mailen en gamen. Gartner meldt dat fabrikanten in het laatste kwartaal meer van deze veelkunners hebben verkocht dan de eenvoudige telefoontoestellen. De verkoop van smartphones steeg met 46,5 procent, naar 225 miljoen stuks, terwijl er 21 procent minder 'feature phones' werden verkocht (in totaal 210 miljoen toestellen). De meeste smartphones droegen het logo van Samsung (31,7 procent), gevolgd door Apple's iPhones (14,2 procent) en LG (5,1 procent).

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden