Tabaksfabrikant Philip Morris wil geen boksbal zijn

Philip Morris zou Philip Morris niet zijn als er in een 'informatie-campagne' niet hard tegen schenen wordt aangetrapt. De fabrikant van sigarettenmerken als Marlboro, Chesterfield en Philip Morris staat bekend om zijn ongemeen felle aanpak van de anti-tabakslobby....

Van onze verslaggever

Hans Faber

AMSTERDAM

Regelmatig publiceert het concern advertenties die tegenwicht moeten bieden aan de geluiden van anti-tabakslobbyisten. Vorig jaar verscheen er in de internationale bladen een opvallende advertentie waarin een kaart van een grote stad werd afgebeeld. Als was het een getto, was een klein deel van die stad met een zwarte lijn gemarkeerd: de rookgedeelte. 'Waar zullen ze de grens trekken?', vroeg het concern zich af. In Nederland leidde die advertentie tot extra commotie, omdat het rokersgedeelte abusievelijk deels overlapte met het joodse getto uit de Tweede Wereldoorlog.

Commentaar op de agressieve methoden is Philip Morris gewend en wordt meestal ogenblikkelijk terzijde geschoven. Aan opgeheven vingers hebben de Amerikanen een hekel. Ook de kritiek op de nieuwe, opvallende, om niet te zeggen omstreden, campagne legt Philip Morris naast zich neer.

Ook nu is er weer commotie. Vorige week startte Philip Morris namelijk met een nieuwe Europese campagne onder de titel '''Passief roken'' in perspectief'. Volgens de fabrikant hebben de anti-tabakslobbyisten bewerkstelligd dat veel mensen geloven dat 'passief roken' schadelijk is. 'Is tabaksrook echt een noemenswaardig gezondheidsrisico voor mensen die ervoor hebben gekozen om niet te roken? Wij vinden van niet', luidt de tekst in de paginagrote advertenties.

Wat volgt is de onderbouwing van die mening, het vermelden van een aantal studies die zouden aantonen dat het met de schade wel meevalt. Althans, het risico van 'passief roken' in relatie tot longkanker is veel lager dan het risico van vele alledaagse zaken en bezigheden. Zoals het geregeld consumeren van peper, het eten van één koekje per dag of het drinken van gechloreerd water, aldus Philip Morris. In de advertenties staan de risico-objecten - een koekje, een peper of een glas water - groot afgebeeld. Dat alles om het passief roken in perspectief te plaatsen en het gras onder de voeten van de anti-rokers weg te maaien.

Het commentaar op de campagne komt uit verschillende richtingen. Het Astmafonds, het Nederlands Kankerinstituut, de Nederlandse Nietrokersvereniging CAN, de Socialistische Partij en epidemiologen hebben bij Philip Morris geklaagd. Zij vinden dat Philip Morris op een onverantwoordelijke manier wetenschappelijke gegevens interpreteert. Het Astmafonds verwijt de sigarettenfabrikant zelfs 'aantoonbaar gesjoemel' met wetenschappelijke publikaties.

Kritiek komt ook uit een minder voorspelbare hoek. De drinkwaterbedrijven zijn woedend over de vergelijking die Philip Morris maakt tussen het risico van longkanker door 'meeroken' en het risico van endeldarmkanker door het drinken van gechloreerd leidingwater. De Vewin, de organisatie die de bedrijven bundelt, eist dat de sigarettenfabrikant de gewraakte tekst rectificeert en de advertentiecampagne staakt omdat die reclame-uiting schadelijk is voor de goede naam van het Nederlandse drinkwater.

Volgens de drinkwaterbedrijven wordt het drinkwater hier namelijk nauwelijks gechloreerd. De gegevens die Philip Morris gebruikt, zijn gebaseerd op onderzoek naar Amerikaans drinkwater en dus niet van toepassing op de Nederlandse situatie.

Een woordvoerder van Philip Morris stelt dat de onderneming nog altijd achter de advertentiecampagne staat. 'Wij gaan gewoon door. Deze campagne levert een bijdrage aan de discussie over passief roken. Daar gaat het ons om.' Daarmee volgt hij de lijn die Philip Morris-topman Geoffrey Bible inzette toen hij in 1994 aantrad. 'Wij zijn niet van plan iemands boksbal te worden', zei hij tijdens zijn maidenspeech.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden