Tabaksfabrikant boekt winst in Afrika en Azië

AMSTERDAM - De sigarettenmarkt in Azië en Afrika groeit hard, in Amerika krimpt hij een beetje en in Europa stort hij in. Al jaren is dat zo.


Vorig jaar verkocht Philip Morris International (met merken als Marlboro en Chesterfield) in Europa 28 procent minder sigaretten dan in 2006. Bij de grote concurrent British American Tobacco BAT (Pall Mall, Lucky Strike, Dunhill) ging het nog harder: 51 procent minder.


De groei in Afrika en Azië was echter zo groot, dat per saldo beide concerns ongeveer evenveel sigaretten wisten te verkopen.


De daling in Europa is ten dele te verklaren uit de economische malaise, maar vooral uit de vele anti-rookmaatregelen die kennelijk effectief zijn. Vrijwel elk land heeft de afgelopen jaren wel een rookverbod in openbare ruimten zoals cafés en restaurants ingesteld en op de werkplek. Vrijwel elk EU-land heeft zijn accijns fors verhoogd (natuurlijk ook om de zwaar getroffen schatkisten weer een beetje te vullen). Volgens de wereldgezondheidsorganisatie WHO hebben 32 landen in de wereld een 'voldoende belastingniveau' op tabak. Daarvan zijn er 26 lid van de EU (Nederland staat er niet bij).


In zes jaar daalde het percentage rokers in Nederland van 29 naar 25 (behalve in Amsterdam, overigens: daar steeg het aantal rokers juist, onder mannen zelfs tot 34 procent).


In Engeland ging het van 33 naar 27. In Zweden van 18 naar 13. Duitsland van 30 naar 26. Over een langere periode is die daling nog veel groter. In 1970, toen de sigaretten nog in glazen op tafel werden gezet bij een feestje, rookte rond 80 procent van de volwassenen.


De hoge belastingen jagen rokers naar illegale sigaretten. KPMG doet al enkele jaren onderzoek in opdracht van Philip Morris International en de EU. Uit het laatste van deze Star-rapporten blijkt dat in 2008 8,3 procent van de sigaretten illegaal was; in 2012 was dat al 11,1 procent. In Nederland werden afgelopen jaar bij vier acties bijna 15 miljoen illegale sigaretten in beslag genomen.


En er komt nog veel meer tegenwind aan voor de Europese sigarettenverkoop, zegt Willem Jan Roelofs van de Stichting Sigaretten Industrie. 'In Nederland gaat het nog niet zo snel, maar in sommige landen in Zuid-Europa rukt de elektronische sigaret heel snel op.'


En dan de 'plain packaging'. In Australië werd dat in 2012 ingevoerd: sigaretten mogen er alleen worden verkocht in vrijwel merkloze pakjes met beeldmateriaal uit horrorfilms, zo lijkt het.


Ook de Britten overwegen plain packaging, en Philip Morris ziet de bui natuurlijk al hangen: straks gaat iedereen het doen. Of dat tot iets leidt, is maar de vraag. In Australië daalde de sigarettenverkoop vijf jaar achtereen. Maar vorig jaar, het eerste volle jaar met plain packages, steeg de verkoop van sigaretten licht. Volgens analisten is dat logisch: de fabrikanten kunnen alleen nog met elkaar concurreren op prijs, dus daalt de prijs, dus wordt er meer gerookt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden