T-Shirt ruikt nog altijd naar Brando

Het kon ook eigenlijk niet anders. Het krijtstreepje dat de laatste jaren rond het lichaam spande van zowel bankdirecteur als DJ, van Fortuyn tot Rob Trip, en zo alomtegenwoordig werd dat Jort Kelder er wel publiekelijk afstand van móest nemen, is nu dan eindelijk onderwerp van kunst geworden....

Hoewel kunst? Het is één van de 'onderzoeken' die in het Utrechtse kunstcentrum Casco uitgestald liggen. Kennis over kleding, niet modehistorisch of technisch, maar 'kleding als drager van identiteit'.

Uitgangspunt was de ergernis van initiatiefneemster Joke Robaard. Ze kon geen simpele afbeelding van een wit T-shirt vinden, want, aldus Robaard: 'de meeste beelden proberen dwangmatig iets te betekenen.' Sinds Marlon Brando in 'The Wild One' al zwetend zijn jas uittrok herinnert het T-shirt 'ver weg nog aan het lichaam van 'held' Brando.'

Robaard, docente aan de Rietveld academie, vroeg 27 studenten grafische- en modevormgeving om een archief op te zetten rondom archetypische kledingstukken. Een onderzoek dat uiteindelijk moet leiden tot nieuw 'democratic design'.

Een mooi idee, en de studenten hebben zich er op gestort zoals ze dat graag zien op de Rietveld: bezeten en in zichzelf gekeerd. Zo is daar het angstaanjagend nauwgezet dossier van Alon Levin en Karin Aviaz met talloze berekeningen van alle krijtstreepjes die in een foto geteld werden en een onuitputtelijke lijst van definities van wat 'pinstripe' betekent.

Er zijn 'onderzoeken' over sportschoenen, over slijtageplekken in vrouwenkleding en over de verbanden tussen een pullover en een rijtjeshuis. Je voelt dat er in al deze onderzoeken heel wat bedoeld wordt. Maar omdat de kennis te sterk gepresenteerd wordt als kunst - dat betekent dus moeilijk leesbare teksten in grappige boekjes - worden de onderzoeken zo hermetisch dat te veel ervan je ontgaat.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden