T-Mobile in VS hield klanten jarenlang aan het ‘valse’ lijntje

Ook Nederlanders kunnen de afgelopen jaren tijdens vakanties of zakenreizen in de Verenigde Staten het slachtoffer zijn geworden van grootschalig bedrog van T-Mobile US.

T-Mobile liet miljoenen klanten in de waan met faken 'geen gehoor'. Beeld AFP
T-Mobile liet miljoenen klanten in de waan met faken 'geen gehoor'.Beeld AFP

Ze kregen met hun mobiele telefoon niemand aan de lijn. T-Mobile US liet bij honderden miljoenen interlokale gesprekken de toon horen van het niet opnemen door de andere kant. In werkelijkheid bracht het bedrijf geen verbinding tot stand. Het belbedrijf heeft hiervoor een boete gekregen van 40 miljoen dollar (ruim 32 miljoen euro).

De mobiele verbindingen op het Amerikaanse platteland zijn al jaren slecht. Omdat in de dunbevolkte gebieden weinig klanten wonen of komen, voelen belbedrijven er weinig voor om daar fors te investeren in hun netwerken. T-Mobile US blijkt nu dat tekort aan capaciteit te hebben gemaskeerd door te doen alsof er een verbinding tot stand komt, door een nepbeltoon te laten klinken. Door het bedrog hoefde het belbedrijf minder te betalen aan andere netwerken voor de doorgifte van gesprekken.

Bereikbaarheid

Volgens de Amerikaanse toezichthouder op de telecomsector, FCC, ondermijnt het bedrog de basis van het nationale telefoonnetwerk, waarbij klanten er op moeten vertrouwen dat hun gesprekken de gebelde partij bereiken, zonder verlies aan geluidskwaliteit – ook als het gesprek via de verschillende netwerken van providers verloopt.

Het niet tot stand brengen van verbindingen leidt er toe dat ondernemingen op het platteland omzetverlies lijden, dat artsen en medische specialisten patiënten niet kunnen bereiken en dat familieleden geen contact kunnen leggen met hun naasten. Ook bestaat de kans dat rampenmeldingen omwonenden te laat bereiken, aldus de FCC.

'Onbedoelde' praktijk

Het is niet bekend of deze methode ook door andere aanbieders wel eens is toegepast. Analist Tim Poulus van onderzoeksbureau Telecompaper zegt nog nooit van het verschijnsel te hebben gehoord. ‘Maar deze boete is wel erg pijnlijk voor T-Mobile US, omdat het bedrijf keihard oordeelt over zijn concurrenten. Ze maken ze, à la Trump, uit voor rotte vis.’

T-Mobile US heeft toegegeven dat het in 2007 computersystemen heeft geïnstalleerd die sommige klanten een ‘de telefoon gaat over’-toon lieten horen als het te lang duurde voordat de verbinding tot stand kwam. De FCC verbood het gebruik van nepbeltonen in 2014, maar T-Mobile US maakte pas vorig jaar een einde aan deze ‘onbedoelde’ praktijk.

'Grootschalige misleiding'

Een vertegenwoordiger van de Democratische Partij bij de toezichthouder vindt dat T-Mobile US er met een boete van 40 miljoen veel te licht afkomt. Mignon Clyburn verwijt het bedrijf ‘grootschalige misleiding en schadelijk handelen’ en vindt dat ook klanten gecompenseerd moeten worden.

T-Mobile US is een beursgenoteerd belbedrijf, waarvan de meerderheid van de aandelen in handen is van Deutsche Telekom. Het is de op twee na grootste mobiele aanbieder van de Verenigde Staten, met 72,6 miljoen klanten en een jaaromzet van 40,6 miljard dollar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden