T met innovativiteit

'Het concept van de reclamecampagne is puur naamsbekendheid.' Ingrid Deddes, publiciteitmedewerkster van Toneelgroep Amsterdam, hoeft er geen moment over na te denken....

Machteld van Hulten

Overal in Amsterdam hangen de vier reclameposters van het Amsterdamse theatergezelschap. Geen gewone affiches van een voorstelling die binnenkort in première gaat, maar posters zoals we die kennen van Het Parool en van Ben, met van die héle gewone mensen erop.

De posters drukken emoties uit, legt Lineke van den Boezem van KesselsKramer uit. Emoties die je voelt als je naar een voorstelling van Toneelgroep Amsterdam gaat. 'Vrolijkheid, hard lachen, huilen en angst', somt Deddes van TGA op.

Zo wil de toneelgroep een nieuw, jonger publiek bereiken. Het liefst twintigers natuurlijk, maar voorlopig eerst maar de 'dertigplussers'. En dat kon blijkbaar niet gewoon met een goede voorstelling? 'Ja ook wel natuurlijk', maar zo'n reclamecampagne is wel meteen veel hipper, en beter dus in verband met dat jonge publiek.

In het persbericht staat het heel duidelijk: 'De posters gaan niet over de geprogrammeerde voorstellingen maar over de Toneelgroep Amsterdam zelf. Zodat het publiek weet waar het gezelschap voor staat. Innovativiteit. Spraakmakend theater.'

Innovativiteit? Wat is dat, zelf bedacht?

'Vernieuwing is dat hè', licht Deddes toe. 'Ja, vernieuwing kan je natuurlijk op verschillende manieren opvatten. Na dertien jaar Gerardjan Rijnders wilden we op een bepaalde manier laten zien dat we onder leiding van de nieuwe artistiek leider Ivo van Hove eigenlijk een heel ander gezelschap zijn geworden.

'Dat woord gaat waarschijnlijk over die verschillende disciplines die in de voorstellingen van Ivo van Hove bij elkaar komen. Want dat is toch een beetje de grote lijn: crossing ehh...cross over-producties.'

Verder zijn de posters ook een manier om het nieuwe logo - 'De T die je ondertussen wel kent, neem ik aan' - van het theatergezelschap aan de man te brengen. Het kan geen kwaad. Want een gewone T in het groot, is nou niet meteen een pakkend logo. 'De T hoeft ook helemaal geen emoties uit te stralen', aldus Deddes. 'De T is vooral bedoeld voor de affiches. Hij kan op allerlei manieren worden gebruikt.'

Het wachten is op de TGA T-shirts en -bekers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden