Nieuws In- en uitchecken

Systeem voor eenmalig inchecken bij meerdere vervoerders komt er toch niet

Reizigers met het openbaar vervoer zullen moeten blijven in- en uitchecken zodra ze overstappen op een andere vervoerder. Het invoeren van één systeem voor alle vervoerders wordt te duur, schrijft staatssecretaris Stientje van Veldhoven dinsdag in een brief aan de Tweede Kamer. 

Een in- en uitcheckpoortje van NS. Beeld ANP

Het vorige kabinet beloofde in 2015 om het enkelvoudige inchecksysteem in te voeren na proeven op de Valleilijn, de spoorlijn tussen Amersfoort en Ede-Wageningen. Die belofte kwam na onvrede over de problemen met in- en uitchecken bij overstap tussen verschillende treinaanbieders. Reizigers werden vaak opgezadeld met extra kosten doordat zij incheckten bij de verkeerde paal, of waren veel tijd kwijt met uitzoeken waar ze moesten inchecken.

De proeven op de Valleilijn waren bedoeld om ‘hobbels’ op de weg te vinden, maar blijken nu het plan geheel onderuit te halen. Volgens het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) zijn de kosten van het invoeren en onderhouden van het systeem vele malen hoger dan de winst die de reiziger behaalt. Daarnaast zou het systeem volgens hen een ‘ingrijpende wijziging van het marktmodel in het ov’ vergen. Vervoerders die individueel hun tarieven bepalen zouden vanaf de invoering standaard afspraken moeten maken over tarieven en opbrengstverdeling. 

Een ander argument om het systeem niet in te voeren, is dat volgens de NOVB de problematiek met inchecken sterk verminderd is sinds het probleem voor het eerst werd gesignaleerd in 2012. Op een totaal van 400 miljoen treinreizen in 2017 werd bij een relatief laag aantal van 211.000 gevallen (0,06 procent) een verkeerde paal gebruikt. Verder heeft het sluiten van de ov-poortjes op stations de overstapproblemen volgens de organisatie verminderd.

Het NOVB zegt wel te blijven kijken naar andere oplossingen die het overstappen gemakkelijker moeten maken. Een van die oplossingen zou zijn om  gps-tracking te koppelen aan een ov-chipkaart, waardoor achteraf betaald zou kunnen worden. De organisatie acht het wel waarschijnlijk dat niet alle reizigers van deze methode gebruik willen maken.

Overstappen, in- en uitchecken: dat gaat dus vaak mis
Voor veel treinreizigers is het een van de grootste ergernissen en op station Zutphen gaat het kennelijk het vaakst mis: op het station uitchecken en opnieuw inchecken bij een ander paaltje als de reis niet met dezelfde vervoerder kan worden voortgezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden