Systeem helpt om rode stoplichten te omzeilen

Ook vaak het gevoel dat het stoplicht net op oranje springt als u komt aangereden? Een voormalig student technische wiskunde van de TU Eindhoven heeft samen met TomTom een algoritme ontwikkeld dat het rode licht helpt te omzeilen.


Verkeerslichten werken vaak volgens een vast patroon, en op basis van dit gedrag kan een voorspelling worden gedaan of ze tijdens de route op groen of rood staan. Beeld anp

Verkeerslichten werken vaak volgens een vast patroon, en op basis van dit gedrag kan een voorspelling worden gedaan of ze tijdens de route op groen of rood staan. Maar voorspellingen kunnen nauwkeuriger worden nu navigatiesystemen vaker in een onlineverbinding staan met centrale databases van aanbieders van navigatiediensten. Hierdoor kan vrij nauwkeurig worden bepaald of er auto's voor een stoplicht staan en wanneer ze weer vertrekken.

Deze bijna-realtimepatronen kunnen worden gebruikt om een voorspelling te doen voor achteropkomend verkeer, zegt wiskundige Paul Krijger. Het algoritme maakt een soort kortetermijnweersvoorspelling voor de verwachte doorstroming op de route.

Het systeem geeft vervolgens twee soorten informatie aan de bestuurder: hoe snel moet er gereden worden voor groen licht, en of er een route is, die wellicht niet korter is, maar wel een betere doorstroming biedt. Het voordeel, zegt Krijger, is tijdwinst, maar ook een lager brandstofverbruik doordat er minder hoeft te worden afgeremd en opgetrokken. Dat betekent minder uitstoot en geluidsoverlast voor omwonenden. Een ander voordeel, zegt de wiskundige, is dat het hele wegennet beter wordt benut, waardoor ook automobilisten zonder het systeem profiteren. 'En als je voor rood staat, doet de gps een voorspelling hoe lang het nog duurt. Hoef je niet constant naar het rode licht te staren', aldus Krijger.

De wiskundige heeft onder meer tests uitgevoerd in de buurt van Assen, op een traject van ongeveer vijfhonderd meter. 'Daar bleek in 11 procent van de gevallen een route met meer verkeerslichten sneller.' Gemiddelde tijdwinst: 11,2 seconden. Dat mag niet veel lijken, maar op een langer traject door de bebouwde kom kan de winst oplopen, zegt Krijger. Ook kan de aankomsttijd beter worden voorspeld.

Het systeem werkt nog beter als stoplichten zelf vertellen wat ze van plan zijn. Eerder deed Krijger tests in het Amerikaanse Portland, waar 850 verkeerslichten in verbinding staan met internet. Als Krijgers algoritmen met deze realtimedata werkten, presteren ze nog beter: in 17 procent van de gevallen werd een sneller alternatief gevonden, met een gemiddelde tijdwinst van 14,5 seconden.

De wiskundige heeft onlangs de Spykerprijs gewonnen, die jaarlijks wordt uitgereikt voor de beste afstudeerverslagen over voertuigtechniek.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.