Syrië zal zeker veel last hebben van olieboycot

GERT-JAN VAN TEEFFELEN

AMSTERDAM - Het is redelijk druk rond de belangrijke Syrische havens zoals Tartous en Lattakia, afgaande op websites die het internationale scheepvaartverkeer in de gaten houden. Op de kaartjes zie je tientallen schepen buitengaats voor anker liggen, of ze worden gelost en geladen aan de kades.

Het gaat echter vrijwel uitsluitend om vrachtschepen uit alle windstreken; mammoettankers die Syrische olie komen halen, zijn even niet in beeld. Op een Cypriotische tanker na die nog onderweg is, is het rustig op dit front.

De komende twee maanden zal echter nog een hele reeks supertankers aanmeren, die namens Shell of andere bedrijven elk voor tientallen miljoenen dollars aan Syrische olie komen halen. Pas op 15 november wordt de EU-boycot echt van kracht, aangezien lopende contracten nog afgewikkeld mogen worden. Tot die tijd ziet dictator Bashar al-Assad de oliedollars onverminderd binnenstromen.

De grote vraag is of de Syrische havens hierna nog veel olie zullen verwerken. Volgens de laatste statistieken ging 96 procent van de Syrische exportolie naar Europa. Met name naar Duitsland en Italië, maar ook Rotterdam was een belangrijke bestemming.

De meeste olie uit Syrië is immers niet van begerenswaardige kwaliteit. Het is een stroperig en zwavelrijk goedje, waardoor slechts een beperkt aantal raffinaderijen in de wereld geschikt is om 'Syrian Heavy' te verwerken.

Nu de Europese en Amerikaanse afnemers afhaken, moet het bewind van Assad op zoek naar andere klanten. 'Geen probleem', zo vatte zijn minister van Financiën, Al-Jleilati, de sancties tegen zijn land afgelopen dinsdag samen. 'We zullen het zelf raffineren en de rest naar andere landen exporteren. Hij noemde Rusland, China en Maleisië als bestemmingen.

Maar kennelijk is het land er toch niet gerust op. Nog deze maand zal de olie-export vanuit Tartous met 30 procent worden opgevoerd, zo achterhaalde persbureau Bloomberg dankzij gegevens van rederijen. De uitvoer komt daarmee op 162 duizend vaten per dag.

Oliedwerg

Ook dan is Syrië internationaal gezien nog altijd een oliedwerg, maar bij een prijs van een kleine honderd dollar per vat is het een lucratieve aangelegenheid voor een land dat weinig buitenlandse valuta binnenkrijgt; dankzij de repressie van Assad zetten toeristen nauwelijks meer een stap in zijn land.

Een probleem is echter dat Syrië geen goede prijzen meer zal krijgen. Onderzoekers van de Economist Intelligence Group schatten dat Syrië kortingen van 20 procent zal moeten bieden om kopers te interesseren. Maar zelfs dan is nog de vraag of ze toehappen.

Het vakblad Upstream Online citeerde deze week een oliehandelaar van een Chinees staatsbedrijf. 'De omvang van de Syrische olie-export is relatief klein. Daarom is het niet erg voordelig deze ruwe olie naar China te transporteren. Ik zie het voor de nabije toekomst somber in voor de vraag naar Syrische olie. Maar als het goedkoop genoeg wordt, sluit ik niet uit dat we het zullen kopen.'

Een handelaar in Moskou schat in dat olie uit Syrië simpelweg een te gevoelig onderwerp zal blijken. 'Ik denk dat Rusland de relatie met Europa en de Verenigde Staten niet om die reden op het spel wil zetten.'

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden