Symbool naoorlogs Korea was erg taai

Chung Ju Yung, de oprichter van Hyundai, profiteerde als geen ander van de naoorlogse groei in Zuid-Korea. De laatste jaren hield hij hervormingen tegen....

Pieter Klok

ALS ER IEMAND symbool staat voor de naoorlogse ontwikkelingen in Zuid-Korea, dan is het de woensdag overleden Chung Ju Yung. In 1947 richtte Chung Hyundai op, een bouwbedrijf dat zich richtte op de wederopbouw.

In de jaren zeventig ging het bedrijf ook schepen en auto's maken en in 1983 begon Hyundai een divisie elektronica, die groot werd met de productie van geheugenchips. Tegenwoordig is Hyundai de grootste 'chaebol' van Zuid-Korea. Een chaebol is een groot cluster van bedrijven dat nauwe banden onderhoudt met de overheid. Het bedrijf kiest samen met de regering welke producten het moet produceren en vervolgens zorgt de regering met slimme regelgeving ervoor dat deze producten worden verkocht.

Toen eind jaren tachtig in Japan en Zuid-Korea een economische crisis uitbrak, was de afzet van de chaebols niet langer gegarandeerd en bleek hoe inefficiënt de conglomoraten waren. Een reorganisatie was onvermijdelijk, maar Chung wenste niet mee te werken aan een opsplitsing van zijn bedrijf of een schuldsanering.

Om hervormingen te voorkomen deed Chung in 1992 zelfs een gooi naar het presidentschap. De laatste jaren probeerde de Koreaanse regering op allerlei manieren om de invloed van Chung bij Hyundai te beperken. Vorig jaar leek Chung te capituleren toen hij aankondigde dat al zijn familieleden zich uit het bedrijf zouden terugtrekken, en hij een groot deel van zijn aandelen verkocht.

In 1998 baarde Chung opzien door op 83-jarige leeftijd met een kudde van vijfhonderd koeien terug te keren naar zijn geboortedorp in Noord-Korea. 'Ik keer terug om mijn schuld aan mijn vader terug te betalen', zei hij toen. Chung was zijn carrière 65 jaar daarvoor begonnen door geld te stelen, dat zijn vader had verdiend met de verkoop van een stier.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden