Swingend, corrupt en uitbundig theater ***

Boevenkoning swingt, maar biedt jongere kijker weinig houvast.

De Boevenkoning door De Toneelmakerij.


Vanaf 8 jaar. 19/11, Stadsschouwburg Haarlem. Tournee t/m 15/1. toneelmakerij.nl


Zo erg tref je het zelden: een in- en inslechte koning regeert een land vol in- en in slechte mensen. De politie is corrupt, de rechter is hysterisch en de lijfwachten zijn lui. De enige rechtschapen persoon is de eenzame koningsdochter Doekje.


De vuile vorst wil haar hart van goud voor zijn verjaardag. Dat hij daarvoor zijn eigen dochter moet opensnijden neemt hij voor lief.


Ad de Bont schreef vijftien jaar geleden De (dochter van de) Boevenkoning en liet het toen regisseren door Aike Dirkzwager, tot een griezelig sprookje vanuit Doekjes perspectief. In deze nieuwe versie voor de grote zaal regisseert De Bont zijn eigen tekst tot een doldwaze revue vol geld- en genotbeluste loeders, die campy zingend en dansend door hun verdorven koninkrijk trekken. De hondstrouwe Doekje (Rosa Mee, in middeleeuws groen met archaïsch taalgebruik) en haar zachtaardige grootmoeder (een fraai zingende Annemarie Maas) houden zich slechts staande door integer neuriënd te dwalen door evergreens als You never walk alone en Imagine.


Alle acteurs storten zich vol genot op hun gewetenloze rollen. Uitbundig gekostumeerd maken ze met lijf, leden en krassende keel karikaturen van de machtsgeile vorsten en hun slippendragers. Ze blaffen elkaar net zo makkelijk af met hanglul, galbak en takkewijf als dat ze elkaar vozend liefkozen met Zoetje en Sukkeltje. Ze paaien elkaar tijdens het voorbij zwaaien op een schommel, hoereren gretig met hun lichaam en persen elkaar af met salarisverlaging.


Tjebbo Gerritsma en Rian Gerritsen - beiden lekker gezet - gooien als verdorven koningsechtpaar hun wulpse rondingen smakelijk in de strijd. Ze hebben een geweldige timing en worden fraai bijgestaan door een koor van corrupte knipmessen (waaronder Peter van Heeringen als dekselse inspecteur). Toch swingt De Boevenkoning in al zijn uitbundigheid volledig over de hoofden van jongere toeschouwers heen. Kinderen onder de 12 jaar hebben nauwelijks houvast, ook niet aan de afstandelijke Doekje met middeleeuws klinkende zinnen. Voor volwassenen een bonte lachspiegel, voor kinderen een dwaaltocht langs dubbele bodems en schunnige grappen.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden