Suze Broks speelde de rol die haar leven was

Ze speelde al een rolletje in de film Turks Fruit en zou later in veel series te zien zijn zoals Medisch Centrum West, Oppassen!!!, Baantje en Vrouwenvleugel. Vooral in rollen van personen aan de zelfkant van de samenleving blonk ze uit met haar plat-Amsterdamse accent.

Suze Broks. Beeld anp

Voor danseres en actrice Suze Broks, die 26 mei op 74-jarige leeftijd overleed, weerspiegelde haar rollen ook een beetje haar eigen leven.

Ze werd in de oorlog geboren. Haar vader liep al snel weg en haar moeder was niet in staat haar zelf op te voeden. Suze's oom en tante namen als pleegouders de zorg op zich. Zij gaven haar kansen. Op haar achtste jaar mocht ze op ballet en ze bleek een uitstekende danseres te zijn. Ze viel eind jaren vijftig in het oog van danspedagoge Hans Snoek, een van de oprichters van het Scapino-ballet. In het seizoen 1959/1960 was ze een jaar lid van dit gezelschap.

Maar een tumultueuze levensfase met twee korte huwelijken met de bekende na-oorlogse goochelaar David Waterman (de eerste werd als primeur gesloten in de Amsterdamse sociëteit De Kring) voorkwamen dat ze zou doorbreken in het klassieke ballet. Ze was ineens de assistente in een variètéshow. Waterman, die aan de basis van de avant-gardebeweging van begin jaren zestig, zou later nog furore maken in Parijs en Las Vegas.

In de jaren zestig was Suze Broks veel op televisie te zien in de shows van Rudi Carrell, Rob Touber en Bob Rooyens. Omdat er in die tijd maar één net was, kreeg ze ook veel aandacht.

Haar doorbraak als actrice kwam in 1973 met een rolletje als een van de vele scharrels van hoofrolspeler Eric - een rol van Rutger Hauer - in de kaskraker Turks Fruit. Ze kreeg in de jaren daarop soortgelijke rollen in de film Keetje Tippel en een televisie-bewerking van de verhalen van Guy de Maupassant.

In de jaren tachtig speelde ze in vele series de rol van een Amsterdamse volksvrouw die op haar lijf was geschreven. Er waren mooie rollen in zeer succesvolle series als Dossier Verhulst en de komedie Zeg 'ns Aaa van Chiem van Houweninge en Alexander Pola .

Het televisiepubliek van de jaren negentig zal haar vooral herinneren van de rollen van Maartje van Doorn in de comedy Oppassen!!! en Guusje van de Wetering in het drama Vrouwenvleugel.

Privé bleef ze de bohemien die veelvuldig streed tegen de geneugten van het leven. Ook door overmatig drankgebruik kon ze niet echt de grote stap maken naar hoofdrollen. Langdurige relaties had ze na de twee mislukte huwelijken met Waterman niet meer.

Pas in de nieuwe eeuw kon ze een punt zetten achter haar drankgebruik maar in die tijd kreeg ze ook steeds minder rollen. 'Ze nam geen blad voor haar mond. En als ze ergens een mening over had, dan hield ze daar aan vast', zegt haar neef Rogier van den Berg, een telg uit het pleeggezin waarin ze opgroeide. Hij is nog altijd verbaasd over de wijze waarop het haar lukte de touwtjes aan elkaar te knopen. Veel directe familierelaties had ze niet, behalve twee halfzussen die in Groot-Brittannië wonen. Wel bezocht ze heel vaak haar pleegmoeder. Ook de band met haar eigen moeder die inmiddels 95 jaar is, werd weer hechter.

Drie jaar geleden werd ze ziek, maar ze kon nog goed met die ziekte leven tot twee maanden geleden. Toen was duidelijk dat ze niet meer lang had te leven. Ze vroeg Rogier van den Berg de zorg voor haar nalatenschap op zich te nemen. Hij zegt haar vooral te herinneren als de grote lieve zus. 'Ze was al bijna twintig toen ik werd geboren. Ik was haar neefje, maar ze zag mij als haar kleine broertje.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden