NieuwsMondkapjesbeleid

Supermarkten worstelen met mondkapjesplicht

Een week na het ‘dringende advies’ van het kabinet in publieke ruimten mondkapjes te dragen, worstelen supermarkten met hun beleid. 

Deen in het Purmerend. Directeur Joost Deen: ‘Ik wil geen juridische strijd met onze medewerkers. We gaan het niet afdwingen, het past niet in onze filosofie.’Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Om problemen aan de deur te voorkomen, willen ze hun klanten er niet actief om vragen of daartoe verplichten. Ook stellen supermarkten dat ze hun eigen personeel noch hun klanten kunnen verplichten een mondkapje te dragen.

Volgens Paul Bovend’Eert, hoogleraar staatsrecht aan de Radboud Universiteit in Nijmegen, verschuilt de overheid zich met het dringende advies om een mondkapje te dragen achter de winkeliers. ‘Dat is gemakzuchtig. De overheid neemt haar verantwoordelijkheid niet door dit wettelijk te regelen en te handhaven, maar zegt tegen filiaalhouders: zoek het maar uit. Mondkapjes verplicht stellen is wel degelijk houdbaar voor de Grondwet, mits er een voorziening in de coronawet wordt opgenomen.’ De Tweede Kamer debatteert deze week over die coronawet en de verwachting is dat die wordt aangenomen. 

‘We ondersteunen het advies van de overheid’, zegt een woordvoerder van Ahold Delhaize, het moederbedrijf van Albert Heijn. ‘Maar we gaan het conform het beleid niet verplichten.’ Zolang het niet verplicht is, weigeren winkeliers personeel en klanten aan te spreken als ze geen mondkapje dragen.

Ook Detailresult Groep, waaronder Dirk van den Broek en DekaMarkt vallen, benadrukt dat het om een advies gaat. ‘Als supermarkten mondkapjes gaan verplichten, leidt dat naar verwachting tot veel extra discussie en mogelijk zelfs agressie aan de deur’, aldus een woordvoerder. De medewerkers bij Dirk of Deka Markt hoeven alleen een mondkapje te dragen ‘als ze het fijn vinden’.

Jumbo verwijst desgevraagd naar het zogenoemde coronaprotocol van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Dat protocol stelt dat een mondkapjesplicht voor medewerkers in de winkel onnodig en ongewenst is. Klanten staat het vrij om een mondkapje te dragen.

Volgens professor Evert Verhulp, hoogleraar arbeidsrecht aan de Universiteit van Amsterdam, kunnen winkeliers hun medewerkers opdragen een mondkapje te dragen. ‘Het hoort volgens het instructierecht net zo bij je uniform als een schort of een hesje. De Arbowet verplicht werkgevers bovendien hun werknemers te beschermen. Zonder medische bezwaren is het billijk en redelijk om je medewerkers verplicht een mondkapje te laten dragen.’ 

Daar voelt directeur Joost Deen van supermarktbedrijf Deen niets voor. ‘Ik wil geen juridische strijd met onze medewerkers. We gaan het niet afdwingen, het past niet in onze filosofie.’

Verder lezen

‘Mensen moeten zich veilig voelen in een supermarkt’
Joost Deen (44), als directeur marketingformule ‘de derde generatie’ in het familiebedrijf Deen, zit in een spagaat. ‘We willen het gebruik van mondkapjes graag stimuleren. Maar we mogen ons personeel niet verplichten om een mondkapje te dragen, omdat het geen onderdeel is van de bedrijfskleding. We hebben onze filiaalhouders wel gevraagd om het goede voorbeeld te geven.’

Zo draag je een mondkapje (en zorg je ervoor dat je bril niet beslaat)
Een korte handleiding om het mondkapje op de juiste manier op te zetten, te dragen, te verwijderen, te bewaren en te wassen.

Zijn mondkapjes een goed idee of niet?
Het kabinet adviseert mondkapjes te dragen in winkels – een maatregel waar experts toch grote bedenkingen bij hadden.Wat is er veranderd?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden