Supermarkten vergroten marktaandeel

Het Nederlandse gezin gaf vorig jaar gemiddeld per week 173 gulden uit aan de dagelijkse boodschappen. Daarvan werd 113 gulden gespendeerd in de supermarkt....

Van onze verslaggever

VOORBURG

De ruim 7200 supermarkten in ons land behaalden in 1994 een omzet van 37,5 miljard gulden. Dat is een stijging van 3,1 procent vergeleken met 1993. Dit staat in een vrijdag verschenen rapport dat het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) en het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) gezamenlijk hebben samengesteld.

In totaal kocht de consument vorig jaar voor 57,3 miljard aan dagelijkse boodschappen. Het jaar daarvoor was dat 55,8 miljard. In 1994 besteedde de consument van iedere gulden 65 cent in de supermarkt, een kwartje in de speciaalzaken (bakker, slager, groenteboer) en een dubbeltje bij overige gelegenheden zoals markt en warenhuizen.

De omzetstijging van 3,1 procent bij de supermarkten bestaat uit een volumestijging van 1,8 procent en een prijsstijging van 1,3 procent.

Het prijspeil van de Nederlandse supermarkten behoort volgens CBS en CBL tot de laagste van Europa. Dat zou mede te danken zijn aan de efficiënte distributie van levensmiddelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.