Supermarkten rekenen op forse groei omzet

Consumenten hebben het afgelopen jaar niet bezuinigd op de aankoop van levensmiddelen. De omzetten van de supermarkten zijn met 1,5 procent gestegen, terwijl de prijzen van voedings- en genotmiddelen met slechts 1 procent omhoog zijn gegaan....

Van onze verslaggever

SCHEVENINGEN

J. van den Broek, voorzitter van de overkoepelende organisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), toonde zich gisteren bij de presentatie van het jaarverslag in Scheveningen optimistisch over de ontwikkelingen in de supermarkt. Gezamenlijk verkochten dee winkels vorig jaar voor 35,7 miljard gulden.

De CBL-voorzitter wees erop dat de inflatie vorig jaar uitkwam op 2 procent. Dat betekent dat levensmiddelen in verhouding 1 procent goedkoper geworden zijn. 'Het is duidelijk dat de consument hier de grote winnaar is', aldus Van den Broek. Hij becijferde het voordeel op ongeveer vijftig gulden per huishouden.

Het optimisme van Van den Broek wordt niet gesteund door de nieuwste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Het onderzoeksbureau meldde gisteren dat de bestedingen aan voedings- en genotmiddelen in het eerste kwartaal van 1994 met slechts een half procent zijn toegenomen.

Volgens het CBL is het duidelijk dat de klant profiteert van de concurrentieslag tussen de supermarkten. 'Acties met vlees, groenten en fruit en kaas motiveren consumenten om op koopjesjacht te gaan', meldt het jaarverslag. Het CBS schrijft in zijn eigen publicatie dat de verkoop van aardappelen, groenten en fruit 'een meer dan gemiddelde groei' vertoont. Voor die produkten en voor vis heeft het bureau een prijsdaling geregistreerd.

Mede door die moordende concurrentie hebben het afgelopen jaar opnieuw 226 kruideniers hun deur moeten sluiten. Het aantal supermarkten, dat in 1990 nog 8.181 bedroeg, is gedaald tot 7.274. Wel is de gemiddelde vloeroppervlak van de winkels gestegen van 345 naar 366 vierkante meter. Het aantal personeelsleden steeg met 30 duizend tot 192 duizend.

Het gebruik van scanningkassa's, die met een elektronisch oog de streepjescode op de produkten lezen en een gedetailleerde kassabon produceren, is flink toegenomen. In 1986 scanden slechts 285 supermarkten. In 1990 waren dat er 850 en eind vorig jaar al ruim 1800.

Volgens het CBS is de gezinsconsumptie in volume het eerste kwartaal 2,8 procent hoger dan in dezelfde periode van 1993; voor de categorie duurzame consumptiegoederen is die groei zelfs 5,6 procent. De stijging vloeit vooral voort uit de gestegen verkoop van auto's.

De autoverkopen stonden in de eerste maanden van 1993 op een laag pitje, vanwege een belastingwijziging. De meeste consumenten kochten hun auto in de laatste maanden van 1992. Het aantal verkochte auto's is het eerste kwartaal van 1994 weliswaar hoger dan in die periode van vorig jaar, maar, zo schrijft het CBS, nog altijd zo'n 30 duizend lager dan in het eerste kwartaal van de zes hieraan voorafgaande jaren.

De aankoop van kleding, modeartikelen en schoeisel is, net als in de laatste drie kwartalen van 1993, ook de eerste maanden van dit jaar gedaald. De bestedingen aan diensten zijn met 2,5 procent gestegen.

Van den Broek uitte grote zorg over het toenemend aantal overvallen (vorig jaar van 95 naar 142). Hij kondigde extra beveiliging van de winkels aan, zoals kluizen met tijdvertraging, stil alarm en beveiligde ruimten om geld te tellen.

De CBL-voorzitter riep een nieuw kabinet op om het voorstel tot privatisering van de levensmiddelenkeuring terug te nemen. De consument moet er op kunnen vertrouwen dat produkten die hij koopt van goede kwaliteit zijn. Het is volgens hem de taak van de overheid hierop controle uit te oefenen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden