Supermarkten halen Spa uit de schappen

De prijzenoorlog in de supermarkten begint slachtoffers te maken: Spa verdwijnt uit de schappen van een aantal winkels. Bij Plus zal over enkele dagen geen Spa in grote flessen meer te koop zijn. 'We zullen onze klanten verwijzen naar onze huismerken', zegt een woordvoerder. De kleinere flessen blijven wel te koop.

AMSTERDAM - Albert Heijn is nog niet zo ver. 'We zullen er alles aan doen om te voorkomen dat onze klanten een prijsverhoging krijgen', zegt een woordvoerder. 'In het uiterste geval kan dat betekenen dat we prijsverhogingen van een leverancier niet accepteren en dat het product uit het schap gaat.' Maar de onderhandelingen met Spa lopen nog. Jumbo laat weten gewoon Spa te blijven verkopen.

Spa heeft de problemen over zich afgeroepen door te besluiten tot een eenzijdige prijsverhoging van 15 procent. Tegen Het Financieele Dagblad zei bestuursvoorzitter Marc de Bois van het familiebedrijf Spadel dat de bronnen van Spa exploiteert, dat hij het zat is dat hij moet opdraaien voor de al jaren woedende prijzenoorlog in Nederland. De afgelopen jaren heeft hij daardoor zijn prijzen niet kunnen verhogen, terwijl belangrijke kostenposten zoals vruchtensap, suiker, de plastic flessen en brandstofkosten enorm zijn gestegen. 'Als Spa uit de schappen verdwijnt, is dat een ramp voor het bedrijf en de klanten', zegt Du Bois, 'maar we moeten terug naar normale verhoudingen.'

Met een marktaandeel van 40 procent is Spa veruit de grootste bronwaterleverancier in Nederland. Maar Nederland is ook voor Spa heel belangrijk. Van zijn omzet (197 miljoen euro) haalt het bedrijf bijna 40 procent uit Nederland.

Ook andere merkproducenten lijken genoeg te krijgen van de Nederlandse prijzenoorlog. Zo had Plus ook enige tijd een aantal producten van Alpro (sojamelk) uit de schappen gehaald wegens een prijsconflict. Dat is inmiddels weer bijgelegd.

Of er op dit moment nog andere conflicten dreigen tussen supermarkten en merkfabrikanten, daarover willen de woordvoerders niets zeggen. Maar het kan bijna niet anders aangezien de prijzenslag al zo lang duurt. Albert Heijn begon ermee in 2003. Het moest dat doen toen bleek dat de supermarkt veel duurder was dan de concurrenten.

Bovendien rukken de prijsvechters Aldi en vooral Lidl op. En de supermarkten leunen steeds zwaarder op hun huismerken, wat ten koste gaat van de macht van fabrikanten van A-merken.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden