Supermarkten boycotten genetische manipulatie

Zeven grote supermarktconcerns in Europa gaan samenwerken bij het weren van genetisch veranderde ingrediënten uit hun levensmiddelen. Aanleiding is bezorgdheid bij consumenten over nadelige gevolgen voor de gezondheid....

Sainsbury's, de op een na grootste supermarktketen in Groot-Brittannië, maakte woensdag bekend een alliantie te vormen met Marks & Spencer, het Franse Carrefour, Superquinn (Ierland), Migros (Zwitserland), Esselunga (Italië) en Delhaize (België). De bedrijven denken via krachtenbundeling beter in staat te zijn aan producten te komen die gegarandeerd vrij zijn van genetische manipulatie.

Sainsbury's vervangt in zijn winkels op korte termijn alle producten van het huismerk die mogelijk gemanipuleerde ingrediënten bevatten. De concurrenten Marks & Spencer, Asda, Waitrose en Iceland namen al eerder een dergelijk besluit.

Ahold, het moederconcern van Albert Heijn, liet in een reactie weten zich te houden aan de lijn van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). Het bureau op zijn beurt volgt de Europese wetgeving. Die schrijft voor dat toepassing van gemanipuleerde ingrediënten moet zijn aangegeven op het etiket, waardoor de consument kan kiezen. Albert Heijn doet dat op de etiketten van elf huismerk-artikelen.

Greenpeace is zeer ingenomen met het initiatief van de concerns. 'Nederland loopt achter, maar de discussie komt ook hier op gang', aldus een woordvoerster.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden