Supermarkt niet duurder door euro

Supermarkten hebben de invoering van de euro niet aangegrepen om hun prijzen te verhogen. De gemiddelde prijsstijging ten opzichte van vorig jaar ligt beneden de inflatie van vorig jaar (4,5 procent)....

Anders dan veel consumenten denken hebben de supermarkten de meeste guldenprijzen exact gedeeld door 2,20371 - de waarde van een euro in guldens. De europrijzen van de veertig onderzochte producten zijn even vaak naar beneden als naar boven op de cent afgerond. Zo rondde Albert Heijn de prijs van een pak Lu Bastogne koeken van 2,69 gulden (1,2207 euro) naar beneden af op 1,22 euro. Een krat Hertog Jan bier dat vorig jaar 23,95 gulden (10,868 euro) kostte, rondde Albert Heijn terecht naar boven af: 10,87 euro.

'Het zou dom zijn de prijzen nu op te voeren', reageert een woordvoerder van AH. 'De consument is na de invoering van de euro kritischer dan ooit.' Ook supermarktkoepel CBL vindt het logisch dat de prijzen nagenoeg gelijk zijn gebleven. 'Supermarkten weten dat de Consumentenbond hen in januari scherp in de gaten houdt. Ze zouden wel gek zijn.'

De Volkskrant vergeleek de huidige europrijzen van veertig - seizoensonafhankelijke - producten met de guldenprijzen die in de loop van vorig jaar door het vakblad Distrifood werden gemeten. Albert Heijn bleek gemiddeld 1,03 procent duurder, Super de Boer 1,40 procent, Edah 0,57 procent en Konmar 2,2 procent. De gemiddelde prijsstijging blijft onder het vorig jaar gemeten inflatieniveau van 4,5 procent.

Waarom denken zo veel consumenten dat ze na 1 januari bij de supermarkt duurder uit zijn? 'Iedereen is nu enorm alert op prijzen en de consument wijt alles aan de euro', denkt E. Prins, secretaris van MKB Nederland, de koepel van het midden- en kleinbedrijf. Sommige prijzen zijn gestegen, maar niet door de euro. Seizoensafhankelijke producten als groente en fruit zijn op het moment bijvoorbeeld erg duur.

De kosten van de euroconversie, door winkeliers begroot op ruim 2,2 miljard euro (vijf miljard gulden), zijn dus nog niet in de verkoopprijzen doorberekend. Toch moeten winkeliers die uitgaven - ombouw van pinautomaten, kassa's en weegschalen, inzet van extra personeel - uiteindelijk terugverdienen, zegt levensmiddelen-expert F. Quix van Deloitte & Touche. 'Het zijn geen filantropen. Op termijn verrekenen ze de kosten wel degelijk in de prijzen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden