Supermarkt kan beter met palmolie

Nederlandse bedrijven zetten te weinig in op het gebruik van duurzame palmolie, terwijl er voldoende voorhanden is. Dit zegt het Wereld Natuur Fonds.

AMSTERDAM - Vooral de Nederlandse supermarktconcerns krijgen een slechte beoordeling. Bedrijven kunnen maximaal 9 punten verdienen op de Palm Oil Buyers' Scorecard die WNF vandaag presenteert. Superunie en C1000 weten niet meer dan 3,5 punt te behalen. Laatstgenoemde is bijvoorbeeld geen lid van de Ronde Tafel voor Duurzame Palmolie (RSPO).


Jumbo/Super de Boer behaalt slechts een halve punt, maar laat weten dat duurzame palmolie hoog op de agenda staat. Huismerkproducten van het concern mogen vanaf 2015 alleen nog verantwoorde palmolie bevatten.


Ahold, het moederbedrijf van Albert Heijn, vormt een positieve uitzondering door alle negen punten te behalen. Ook levensmiddelenproducent Unilever levert met acht punten volgens het WNF een topprestatie door 50 tot 70 procent van de palmolie die het gebruikt duurzaam in te kopen.


Het bedrijfsleven boekt vooruitgang ten opzichte van twee jaar geleden, toen het WNF met een eerste editie van de Scorecard kwam. Volgens directeur Johan van de Gronden worden steeds meer bedrijven lid van de RSPO of committeren ze zich aan verantwoorde palmolie.


Tien procent van de wereldwijde vraag naar palmolie wordt sinds deze zomer duurzaam geproduceerd, maar slechts de helft daarvan wordt ook verhandeld.


Het productschap Margarine, Vetten en Oliën pleitte eerder bij minister Verhagen van Economische Zaken voor de afschaffing van invoerrechten op verantwoorde palmolie. Het ministerie laat weten dat Verhagen zal informeren naar initiatieven op Europees niveau.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden