Superlicht materiaal voor vliegtuig verkreukelt

Het aan de TU Delft ontwikkelde superlichte vliegtuigmateriaal Glare geeft problemen. Bij hoge temperaturen en onder druk blijken er ribbels te kunnen ontstaan in het dak van de Airbus A380, dat grotendeels van Glare is gemaakt....

Het is een kras op het blazoen van de Nederlandse vliegtuigbouw. Glare is licht, sterk en inslagbestendig. Het materiaal figureert prominent in reclamecampagnes van de TU Delft, in pogingen studenten te trekken. De panelen voor de A380 worden gebouwd door het voormalige Fokker, dat dankzij Glare in gereïncarneerde vorm (Stork Aerospace) kan voortbestaan.

Daar, in Papendrecht, is juist 40 miljoen euro geïnvesteerd in een gloednieuwe productiehal voor het supermateriaal. Het bedrijf hoopt er gedurende enkele decennia 30 miljoen euro omzet per jaar mee te draaien.

Onderzoekers bij Airbus in Toulouse en bij het Glare-kenniscentrum in Delft buigen zich over de kwestie. Een oplossing zou zijn om de vliegtuigromp op sommige plekken te verstevigen met extra materiaal. Daarmee zou echter een deel van de veelgeroemde en aan Glare te danken gewichtsbesparing in de A380 worden tenietgedaan.

De ingenieurs bezweren dat de problemen alleen in extreme omstandigheden ontstaan. De combinatie van hitte en drukkrachten treedt pas op wanneer een A380 zwaarbeladen, na uren in de brandende zon in de woestijn te hebben gestaan, zijn start abrupt moet afbreken. Onwaarschijnlijk, maar wel degelijk een eis van de luchtvaartautoriteiten.

Airbus hoopt dat aanvullende testen zullen uitwijzen dat de temperatuur minder hoog oploopt dan nu uit de analyses blijkt.

De A380 is het eerste vliegtuig waarin Glare grootschalig wordt toegepast. Het wordt het grootste passagierstoestel ter wereld. In 2005 moet het eerste prototype vliegen. Tot dusver heeft Airbus 129 orders binnen. Klanten zijn onder meer Air France en de Verenigde Arabische Emiraten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.