Supercommisaris Elverding bleef maatschappelijke betrokkenheid koesteren

Supercommissaris Peter Elverding behield ook toen hij de top had bereikt zijn sociaal-maatschappelijke betrokkenheid.

Peter Elverding.Beeld Tessa Posthuma de Boer/Lumen

In de lawine van overlijdensadvertenties over de op 31 augustus overleden voormalig DSM-topman en supercommissaris Peter Elverding ontbrak er een. Die van de tot een hippievereniging verworden Amsterdamse katholieke studentenvereniging Akhnaton waarvan Elverding voorzitter was voordat de vereniging in 1970 haar onderkomen aan de Oudezijds Voorburgwal kwijtraakte.

De filosoof en journalist Antoine Verbij was er lid van, net zoals dj en progressief ondernemer Harry de Winter en veel latere Volkskrant-redacteuren. Pater Van Kilsdonk, daar bekend als Kater van Pilsdronk, was vaste gast, en ook andere progressievelingen als dichter Simon Vinkenoog en componist Peter Schat mochten er graag komen. Soms waren er 1.400 mensen in een pand waar er van de brandweer 45 mochten zijn, herinnert oud-Volkskrant-muziekjournalist Roland de Beer zich.

Elverding zou de sociaal-maatschappelijke betrokkenheid blijven koesteren. Hij was PvdA-lid en vakbondsman bij de Verpleegkundigen en Verzorgenden voordat hij in het ondernemingsbestuur kwam. Hij was fervent aanhanger van het Rijnlandse model, waarbij de lange termijn voor de korte termijn gaat en werknemers, klanten en producten belangrijker zijn dan aandeelhouders.

'Niet in Nederland'

In 2009 zei hij in Management Scope: 'Bij DSM zeiden sommige Amerikaanse aandeelhouders: 'We own your company.' Dan zei ik altijd: niet in Nederland. We zijn doorgeschoten in onze waardering van het belang van de beurs. Dat geldt ook voor de media. Vroeger stonden er in de Volkskrant koppen als: 'Reorganisatie leidt tot duizend ontslagen.' Nu staat er: 'Beurs reageert positief op reorganisatie.' Journalisten vragen niet langer commentaar aan de bonden, maar aan beursanalisten.'

In 2007 zei hij in zijn Frank Sweenslezing dat de jacht op onmogelijk hoge rendementen fout zou aflopen: 'Er is geen hemel op aarde, en recessies bestaan ook in de toekomst.'

Elverding lanceerde toen zijn plan voor een loyaliteitsdividend voor beleggers die lang zouden blijven zitten. Ook werknemers wilde hij aan het bedrijf binden. 'Wie bij DSM komt kiest niet voor een baan maar voor een carrière.'

Vriendelijk

Elverding werd geboren in Eindhoven. Na het gymnasium ging hij rechten studeren aan de UvA, waarbij hij zich specialiseerde in arbeidsrecht. Hij werkte eerst bij de afdeling personeelszaken van Akzo en daarna De Bijenkorf voordat hij in 1985 aan de slag ging bij DSM - toen nog een staatsbedrijf.

Van 1999 tot 2007 was Elverding bestuursvoorzitter. Hij was coöperatief en vriendelijk. Die instelling leverde hem tientallen commissariaten en bestuursfuncties op, variërend van ING, SHV en DNB tot de Universiteit van Maastricht. Daardoor stond hij steevast in de top-200 van de Volkskrant, het jaarlijkse overzicht van invloedrijkste Nederlanders. Ook binnen zijn bedrijf zocht hij altijd brede steun voor besluiten als reorganisaties. Dat noemde hij de 'voorwas', zodat de hoofdwas, zoals het verkopen van de divisie petrochemie in 2000, probleemloos kon verlopen.

Bijdrage leveren aan samenleving

Volgens zijn opvolger Feike Sijbesma zag Elverding een bedrijf als een organisatie die maatschappelijk nuttige producten en diensten levert, werkgelegenheid schept, een zinvolle tijdsbesteding en veilige werkplek voor het personeel biedt en spreekt over optimale in plaats van maximale winst. 'Hij vertelde dat jonge mensen niet opgewonden moesten worden van een procentje meer rendement, maar wel van een product dat een bijdrage levert aan de samenleving', zegt Sijbesma.

Elverding, die wordt overleefd door zijn vrouw en drie kinderen, werd 68 jaar.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden