Superblaadje & fantasie-Mocro

Een gezellig familieblad in paasgeel en een krant die geen jonge Marokkaanse crimineel kan vinden.

Vergeet de Allerhande van Albert Heijn

of Boodschappen van de supermarkten Dekamarkt en Deen, vrij suffe bladen waarin bijvoorbeeld keurig staat beschreven hoe en hoe lang een plof- of scharrelkip moet worden gebraden, maar waar verder kraak noch smaak aan zit.


Nee, dan Ditjes & Datjes.


Ditjes & Datjes ligt voor het grijpen in een van de vijftig supermarkten van Dirk van den Broek en aanverwante winkels, zoals de Dirck III Slijterijen en de Dirx Drogisterijen. Het maandblad bevat een verrassende mix van recepten (deze maand onder meer raapsteeltjessoep met zalm en ei), advertenties, shownieuws, interviewtjes (deze maand met Dries Roelvink, Marc van der Linden en Tineke de Nooij) en rubrieken.


De basiskleur deze maand is geel - het is bijna Pasen, nietwaar. Daarom zien we een foto van de reeds genoemde zanger Dries Roelvink in zijn beroemde gele zwembroek, diverse sterren (Britt Dekker, Sylvie Meis) in gele jurken en heeft de redactie 'De 10... gele dingen waar we gek op zijn' geselecteerd, het onbetwiste hoogtepunt van deze Ditjes & Datjes.


Op deze lijst treffen we onder meer de kanarie aan, 'dit gevleugelde vriendje is met z'n vrolijke gezang het favoriete huisdier van menig oma', de banaan, de 'gele rakker' (een glas pils dus) en, jawel, acteur Cees Geel.


Verderop begint een overzicht van mogelijke uitstapjes. Deze aanstekelijke reportage wordt in de inhoudsopgave van het gezellige familieblad Ditjes & Datjes op de enig juiste manier aangekondigd: 'Lente-uitjes'.


_____________


'We moeten iets met de Marokkanen zelf!'

, moet iemand opgetogen geroepen hebben op de burelen van het Reformatorisch Dagblad. 'Goed idee', zal zijn chef hebben gezegd. 'Een interview dat een kijkje geeft in het koppie van de jonge Marokkaan. Kent iemand een jonge Marokkaan? Nee hè? We kunnen er eentje zoeken op de sociale media? Of anders verzinnen we gewoon een interview? We weten volgens mij allemaal wat er in jonge Marokkanen omgaat. Ja, dat doen we.'


Aan journalist Bert Monster de eer om de imaginaire 19-jarige Marokkaanse crimineel Raouad (19) in de krant van woensdag wat stereotiepe uitspraken in de mond te leggen.


Hij opent het gesprek met een verwijzing naar 'talrijke onderzoeken' naar criminaliteit onder jonge Marokkanen waarin 'steeds dezelfde kernpunten' terugkomen. Bronnen laat Monster gemakshalve achterwege.


Waarom zou je onderzoeksresultaten opdissen of een interviewkandidaat zoeken als je ook een bedacht boefje dingen als 'de Nederlandse politie is veel te soft, weet je' kunt laten uitkramen?


Monster: 'Je groeit op straat op. Wat doet dat met je?'


'Raouad': 'De straat is voor mij en veel van mijn vrienden een wezenlijk onderdeel van ons sociale leven. Hij is als een betonnen jungle. Ik heb er geleerd voor mezelf op te komen en erop los te slaan als dat nodig is. Waarom zou ik me elke dag als vakkenvuller of krantenbezorger uit de naad werken voor een hongerloontje? Er zijn andere, simpelere manieren om aan dure kleding of aan die vette iPhone te komen.'


De fantasie-Marokkaan van Monster zal het ermee eens zijn: soms kun je nog beter iets jatten dan, eh, verzinnen. Je weet toch.


Elke vrijdag Wat er goed was en wat wat minder deze mediaweek

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden