Suntory betaalt bijna 12 miljard voor whiskymerken Beam

Het aandeel van het Amerikaanse drankconcern Beam is maandag bijna een kwart in waarde gestegen. Dit nadat bekend was geworden dat het Japanse drankbedrijf Suntory het destilleerbedrijf overneemt voor een bedrag dat ver boven de openingkoers lag.

AMSTERDAM - Er wordt wereldwijd steeds meer whisky gedronken en daar profiteerde ook Beam van. Merken als Jim Beam en Maker's Mark zijn populair. Verscheidene concurrenten hadden dan ook hun oog op het concern laten vallen. Zoals Diago, de grootste destilleerder te wereld, met merken als Johnnie Walker en Smirnoff. Ook de op een na grootste, het Franse Pernod Ricard (onder meer Pernod, Jameson en Absolut) zou geïnteresseerd zijn, maar volgens analisten over onvoldoende geld beschikken.


Voor bijna 12 miljard euro gaat het bedrijf naar Suntory. Dat bod komt neer op ruim 82 dollar per aandeel, terwijl de koers bij opening maandag nog rond de 67 dollar lag. Amerikaanse analisten spreken over een van de laatste grote overnames onder drankproducenten.


Suntory kreeg in Nederland vooral bekendheid door de film Lost in Translation. Daarin speelt Bill Murray een acteur die naar Japan gaat om daar een reclame voor het whiskymerk op te nemen. 'For relaxing times, make it Suntory Time', laat een driftig Japans pratende en gesticulerende regisseur hem enkele keren herhalen.


In Japan is het concern eerder bekend om de lokaal geliefde whisky-merken als Yamazaki and Hibiki. Ook in de VS winnen de op Schotse wijze gestookte whisky's aan populariteit. Het concern heeft een jaaromzet rond de 15 miljard euro en de winst bedraagt ongeveer 350 miljoen euro.


Het bedrijf is in handen is van de Saji & Torii-clan, afstammelingen van de oprichter Shinjiro Torii. Pater familias is bestuursvoorzitter Nobutada Saji ,de 68-jarige aangenomen zoon van Torii. Hij is volgens Forbes de op een na rijkste man van Japan. Het zakenblad schat zijn vermogen op 1 miljard euro.


Saji is de afgelopen jaren, geheel in lijn met het bedrijfmotto 'ga ervoor', op overnamepad. Onder enkele grote deals was de Orangina Schweppes Groep, die hij in 2009 voor bijna 3 miljard euro kocht. En een jaar eerder Frucor Beverages voor 440 miljoen. Vorig jaar kocht Suntory de frisdrankmerken Lucozade and Ribena van GlaxoSmithKline.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden