NieuwsE-auto

Subsidiepot voor nieuwe e-auto al na een week leeg; autobranche wil uitbreiding

De subsidiepot van tien miljoen euro voor particuliere kopers van een nieuwe elektrische auto is al na een week leeg. Wie nu nog een aanvraag indient, moet tot januari volgend jaar wachten om in aanmerking te komen voor de vierduizend euro aankoopsubsidie.

Showroom in het nieuwe Tesla Store & Service Center aan de Boschdijk. De showroom is de grootste in Nederland van de Amerikaanse producent van elektrische auto's. Beeld Hollandse Hoogte / ANP

De regeling is bedoeld om particulieren te stimuleren een elektrische auto te kopen. Die zijn nu vaak vele duizenden euro's duurder dan vergelijkbare modellen met een benzine- en brandstofmotor. De regeling moet ertoe bijdragen dat rond 2030 geen nieuwe auto's met een verbrandingsmotor meer worden verkocht.

Sinds het geld beschikbaar kwam, hebben in no-time 2.500 kopers van een nieuwe e-auto zich gemeld. Vorig jaar zijn in totaal ongeveer tienduizend e-auto's op naam gezet van particulieren, als nieuwkoop of via privélease.  Ongeveer 35 procent van de e-auto's die nu subsidie krijgen, worden geleaset. Wie particulier een elektrische auto leaset, krijgt dankzij de regeling maandelijks een korting van ruim tachtig euro over een periode van vier jaar. 

Tweedehands auto's

Iedereen die een e-auto sinds 4 juni geeft geregistreerd, kon aanspraak maken op de regeling. Voor tweedehands auto's is een vergelijkbare regeling: kopers van een gebruikte e-auto ontvangen een subsidie van tweeduizend euro. Hier is de belangstelling veel kleiner: van de beschikbare 7,2 miljoen is nog maar 1,4 miljoen euro gebruikt. 

Dat de pot voor nieuwe e-auto's al na een week leeg is, verbaast de brancheorganisatie Bovag niet. ‘De normale verkoop over een paar maanden is nu gecomprimeerd in enkele dagen’, aldus een woordvoerder. ‘Omdat al een tijdje bekend is dat de regeling er kwam, hebben kopers de aanschaf uitgesteld. Een andere categorie heeft vermoedelijk de aankoop wat naar voren gehaald, omdat vooraf duidelijk was dat het subsidiegeld snel op zou zijn.’ 

Uit cijfers van Bovag blijkt dat afgelopen april en mei duidelijk minder e-auto's zijn verkocht en dat in juni – de maand waarin al aanspraak gemaakt kon worden op subsidie maar de regeling nog niet officieel begonnen was –de verkopen flink zijn gestegen. Daar kan overigens ook een verband zijn met de beëindiging van de coronalockdown.

1 januari

Omdat de regeling in principe tot 2025 loopt, kunnen kopers die nu subsidie mislopen hun aanvraag naar volgend jaar verschuiven. ‘Vanaf 1 januari geldt dan weer: wie het eerst komt, die het eerst maalt’, zegt een woordvoerder van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), die de regeling uitvoert. 

Als de grote vraag naar e-auto’s door particulieren aanhoudt, is het potje voor 2021 mogelijk al leeg voor het nieuwe jaar is aangebroken. ‘Dat is inderdaad een risico’, aldus de woordvoerder van RVO.

Bovag pleit ervoor het geld voor volgend jaar naar voren te halen. Dan kunnen particuliere kopers die nu achter het net vissen, alvast hun vierduizend euro krijgen.

Sloopregeling

De autobranche wil dit najaar met staatssecretaris Vijlbrief van Financiën om de tafel om te kijken of de regeling uitgebreid kan worden naar bijvoorbeeld een sloopregeling, zoals die in onder meer Frankrijk geldt. Wie daar een oude diesel van de weg haalt, krijgt een extra premie bij de aanschaf van een e-auto. 

De sector stelt nog 600 miljoen ‘tegoed’ te hebben van de staatssecretaris, omdat deze bij de overgang naar een nieuwe meetmethode voor het verbruik van auto’s de afgelopen jaren tientallen miljoenen euro’s te veel aanschafbelasting bpm zou hebben ingehouden. Het ministerie en de sector hebben elkaar de afgelopen jaren bestookt met onderzoeken waaruit wel of juist niet zou blijken dat er te veel aanschafbelasting is geïnd door de fiscus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden