Nieuws
Stuurloos vrachtschip in Noorse wateren onder controle, dreigend olielek afgewend
Het Nederlandse vrachtschip de Eemslift Hendrika, dat stuurloos ronddreef en tegen de kust dreigde te slaan, is onder controle. Smit Salvage, een dochterbedrijf van Boskalis, slaagde erin het schip aan sleepboten te koppelen.
De Eemslift Hendrika was onderweg naar Kolvereid in Noorwegen toen het op meer dan 100 kilometer uit de Noorse kust in moeilijkheden kwam door het stormachtige weer en de golven van meer dan 15 meter hoogte. Een deel van de lading, bestaande uit kleinere boten, raakte los en verschoof, waardoor het schip zwaar slagzij maakte.
Nadat de twaalf bemanningsleden per helikopter waren geëvacueerd, voer het meer dan 100 meter lange schip verder op de automatische piloot, totdat de hoofdmotor uitviel en het stuurloos zuidwaarts dobberde op de golven. De Noorse kustwacht vreesde voor grote milieuschade als het zou vastlopen of kapseizen, vanwege de honderden tonnen zware olie en diesel aan boord. Bovendien vormde het schip een gevaar voor ander verkeer en boortorens in het gebied.
Dat gevaar is inmiddels geweken, laat een woordvoerder van Boskalis weten. Oorspronkelijk werd de bergingsoperatie op woensdag een dag uitgesteld, mede vanwege het slechte weer. Toen het gevaar dat het schip op korte termijn tegen de kust zou slaan of vastlopen reëel bleek, werd op woensdagavond rond half negen toch besloten het bergingsteam aan boord te brengen. Op dat moment dreef het schip nog maar 12 kilometer uit de Noorse kust.
Helikopters plaatsten een team van vier man aan boord, legt de woordvoerder uit. Met een soort pistolen schoten zij sleeplijnen richting twee sleepboten. Anderhalf uur later waren die met succes opgepakt en gekoppeld, en was het acute gevaar geweken.
Het schip wordt momenteel richting de kustplaats Ålesund gesleept. Daar zal, wanneer het in rustiger water ligt, eerst een inspectie volgen, verwacht Boskalis. Pas daarna kan het schip worden rechtgezet. Ook het groene zeilschip dat de Eemslift Hendrika vervoerde en onderweg overboord was geslagen, is inmiddels gelokaliseerd en op sleep genomen richting de kust, aldus de woordvoerder.
Meer problemen op zee
Boskalis maakte vorige week ook al naam toen het bedrijf erin slaagde de vastgelopen Ever Given, een enorm transportschip van 400 meter lang, los te krijgen in het Suezkanaal. Doordat dit schip het kanaal blokkeerde, raakte een van de belangrijkste transportroutes tussen Azië en Europa volledig geblokkerd. De schade van de ‘duurste file ter wereld’, bestaand uit honderden wachtende vrachtschepen, loopt in de miljarden euro’s en was nog veel groter geweest als de blokkade langer had geduurd.
Woensdagochtend ontstonden er ook vlakbij de Waddeneilanden problemen, toen een Cypriotisch vrachtschip vijf containers verloor. Dit gebeurde ongeveer 25 kilometer ten noorden van Ameland, bij harde noordwestenwind en een golfhoogte van meer dan 5 meter.
De reder van dit schip is gevraagd de containers zo snel mogelijk te bergen. Eén van de containers bevat aceton, deze is inmiddels gelokaliseerd en met een sleepboot verbonden. Het scheepsverkeer wordt actief geïnformeerd over de positie van de containers, zodat er geen ongelukken gebeuren.
De reddingsoperatie van de Noorse kustwacht, op maandag, was spectaculair. Bekijk hier zelf de beelden: