Sturen met Karin in je handcomputer

De eerste waarschuwing komt ruim van tevoren: 'Over tweehonderd meter, sla links af'. Op het kleurenschermpje, op het dashboard rechts naast het stuur, geeft een heldere pijl op de kaart alvast aan om welke straat het gaat....

Dan, enkele meters voor de kruising, klinkt opnieuw die ietwat blikkerige vrouwenstem. 'Links af.' De timing is zo accuraat dat je je als automobilist bijna betrapt voelt. Maar één ding is wel zeker: verkeerd rijden, dat hoeft tegenwoordig echt niet meer.

Een autonavigatiesysteem, in de volksmond ook wel 'Karin' geheten, was de afgelopen tien jaar vooral een speeltje voor succesvolle zakenlui. Immers, voor de Carin-systemen, waarmee Philips eind jaren tachtig de digitale bijrijdster haar bijnaam bezorgde, moesten vele duizenden euro's worden neergeteld. En wie nu naar de winkel gaat om bijvoorbeeld een van de navigatiesystemen van VDO Dayton - die het Duitse elektronicaconcern Siemens maakt in samenwerking met VDO, een dochterbedrijf van de mediagigant Bertelsmann - op de kop te tikken, is nog steeds niet beneden de duizend euro klaar.

'Dat kan een stuk goedkoper', moeten ze hebben gedacht bij Palmtop bv. Dit Amsterdamse softwarebedrijfje (geen relatie met het Amerikaanse bedrijf Palm) ontwikkelde een autonavigatiesysteem voor 'slechts' 429 euro, Tomtom Navigator geheten.

De automobilist dient voor de Tomtom wel te beschikken over een handcomputer van het type Pocket PC, de standaard van softwaremaker Microsoft. Want de software van Tomtom 'draait' enkel op deze handcomputer. De wegenkaarten verschijnen vervolgens op het kleurenscherm en Karins stem klinkt via het luidsprekertje van de Pocket PC.

Qua 'harde waren' bestaat de Tomtom navigator enkel uit een GPS-ontvanger, een (slecht uitgevoerde) dashboardhouder voor de handcomputer en een paar aansluitsnoertjes. Eenvoudig en voordelig, maar het functioneert.

Eenmaal aangesloten geeft de GPS-ontvanger, de afkorting Global Positioning System zegt het al, de exacte positie van de auto aan de handcomputer door. De software van Palmtop zet de auto daarmee keurig op de kaart. Provincie, stad, wijk, straat: door in en uit te zoomen weet de automobilist direct waar hij zich bevindt.

Navigeren naar een nieuwe locatie is vervolgens eenvoudig. Het adres kan worden ingetikt, maar de eindbestemming kan ook gewoon met het bijgeleverde stiftje op de kaart worden aangewezen. Handig is ook de lijst met in te vullen favorieten, waardoor navigeren naar huis of kantoor helemaal een kwestie is van twee simpele tikjes op het beeldscherm.

Is de nieuwe locatie ingegeven, dan berekent Tomtom de route. De rijtijd, het aantal kilometers en de routebeschrijving komen duidelijk in beeld. En zodra de auto op gang komt, begint Karin met haar gesproken aanwijzingen.

Zoeken naar een straat, rommelen met papieren kaarten, of geruzie over een afslag - met de Tomtom hoort het allemaal tot het verleden. Maar wie de weg al kent, wordt af en toe door deze voordelige Karin verrast met wel heel originele routes. Zo neemt het navigatiesysteem - zonder aanwijsbare reden - de ringweg ineens linksom, terwijl rechtsom toch echt een stuk korter is, en ook op weg naar huis rijdt Tomtom af en toe graag nog een blokje om.

Maar ongeacht de route, rijden van A naar B, dat lukt altijd met de Tomtom Navigator. En eenmaal ter plaatse verdwijnt deze digitale bijrijdster gewoon weer in de borstzak. 'Bestemming bereikt', zegt de vrouwenstem dan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden