Stunt H & M en Lagerfeld leidt tot chaos

De stunt van de Zweedse modeketen Hennes & Mauritz en ontwerper Karl Lagerfeld om eenmalig samen te werken, heeft in twintig landen geleid tot hectische taferelen bij de vijfhonderd filialen waar de collectie in beperkte oplage geproduceerd is aangeboden....

Van onze verslaggeefster

Ook in Nederland waren de gewildste artikelen in een mum van tijd uitverkocht. 'Voor opening stonden al twee-tot driehonderd mensen te wachten', zegt de woordvoerster van H & M Nederland. Zelf droeg ze een T-shirt met de beeltenis van Lagerfeld. 'Dat was zo'n begeerd ding, ik ben blij dat ik hem nog aan heb.' Al in de ochtend werden de eerste stukken uit de collectie via internetveiling markplaats.nl aangeboden.

In andere Europese landen was het niet anders. 'Van Parijs hadden we de dolle drukte wel verwacht, omdat daar vooraf was gebleken dat veel mensen vrij hadden genomen om in de ochtend te gaan winkelen.' In de Franse hoofdstad stond in alle vroegte al een rij van honderden meters voor de deur van het kledingconcern.

H & M heeft een naam hoog te houden met stunten in de modewereld. Eerder wist de modeketen filmsterren als Lauren Hutton te strikken voor reclamecampagnes. Karl Lagerfeld werkte mee omdat hij de keten als een fenomeen in de modewereld beschouwt. 'Omgekeerd elitarisme is het nieuwe snobisme. Ik vind het een fijn idee dat mijn naam op zo'n grote schaal opduikt', stelt hij.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden