Stukje Noord/Zuidlijnboor in Amsterdam Museum

Victoria, de laatste boormachine van de Noord-Zuidlijn in Amsterdam, krijgt een plekje in het Amsterdam Museum. Althans, een stukje van het gevaarte, dat inmiddels is ontmanteld. Het museum krijgt binnenkort een van de graaftanden als herinnering aan de bouw van de metrolijn van Noord naar Zuid.

Het lager is uit station Rokin gehesen en gaat weer terug naar leverancier in Duitsland Beeld Noord/Zuidlijn

De boormachine is de laatste van de vier die de tunnel hebben gegraven. Begin december groef Victoria al de laatste meters uit van de laatste tunnelbuis vanaf station Vijzelgracht. Vervolgens moesten de bouwers vanuit station Rokin de tussenliggende wand, de grond, het graafwiel en tenslotte de hoofdlager (het hart) van de boor verwijderen om het laatste stukje van de tunnel te kunnen maken.

Het hart van de boor is inmiddels op weg naar Duitsland. Projectcoördinator Ruben den Drijver: 'Het plaatsen van de kranen op het Rokin vergt veel voorbereiding. Die kranen zijn groot en vooral zwaar. Als je die niet goed neerzet, zakken ze door het dak van het station omdat ze 50 ton wegen. Daarom positioneren we de kranen zo, dat ze precies bovenop de draagkrachtige constructies van het stationsdak staan.'

Tot eind volgend jaar wordt nu in de tunnels gewerkt aan de ruwbouw van de stations in de binnenstad. Daarna gaat de zogeheten afbouwaannemer verder om ze klaar te maken voor de metro en reizigers. Naar verwachting is de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 bereisbaar.

De grond rondom de boormachine werd bevroren, om lekkage van grondwater te voorkomen. Beeld Gé Dubbelman
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden