Stukje etnisch autoprofileren met een BMW

Denkfouten in hedendaags ontwerp gefileerd door innovatie-expert (en cabaretier) Jasper van Kuijk. Deze week: productbeleving

Een dikke BMW Beeld de Volkskrant

In de achteruitkijkspiegel zie ik twee vrij agressief ogende led-koplampen aankomen. Nog iets dichterbij en ik kan de uit twee 'nieren' opgebouwde gril onderscheiden. Dan een kleine knipper met de koplampen. Ik schuif een baan op en een BMW station stuift langs. Ik had al zo'n vermoeden dat diens tempo vrij hoog zou liggen. Stukje etnisch autoprofileren.

Onze ervaring en inschatting van producten is opgebouwd uit 'lagen'.

Je hebt de gebruikservaring. Die leiden we af uit het 'gedrag' van een product. Bij elektronische producten is dat de feedback en feed forward en in het geval van de BMW de snelheid waarmee ik de koplampen dichterbij zag komen en de knipperende koplampen.

Er is de esthetische ervaring. Niet onbelangrijk bij auto's en zeker niet bij BMW's. De styling riep bij mij een bepaald gevoel op. Lage neus, schuin oplopende koplampen met scherpe lijnen. Een grote gril, geprononceerde lijnen, spierbundels bijna, in de motorkap. Bedoeld om kracht en sportiviteit uit te stralen. Daar ga je sneller voor opzij.

Tekst gaat verder onder de graphic.

Beeld de Volkskrant

Maar onze ervaring van producten wordt ook bepaald door de betekenis die we eraan verbinden. Een lelijke koffiemok kan waardevol zijn als je die cadeau hebt gekregen van collega's. En producten ontlenen hun betekenis ook aan het merk. BMW-rijders staan bekend om hun 'sportieve' rijgedrag en daar anticipeerde ik op.

Welke van de drie belevingslagen de meeste impact heeft, verschilt. Zo is de Mitsubishi Outlander PHEV een niet erg spannend vormgegeven hybride SUV die bij mij toch veel losmaakt. Het is namelijk een excuus-elektrieker. Loodzwaar en de elektromotor heeft een belachelijk beperkte actieradius van 35 kilometer. Maar ondernemers konden het ding door subsidies op elektrisch rijden aanschaffen voor 7.500 ipv 45.000 euro en daardoor heb ik toch een sterke beleving bij de auto. Op elke PHEV staat in feite een groot billboard met: 'Kijk, hier rijdt een hypocriete zak hooi, die geen zak om het milieu geeft maar die, nu er korting te halen valt eindelijk in een SUV kan rijden, al is het een saaie.'

Dat is dan zo'n auto waar ik - hoe snel hij ook in mijn achteruitkijkspiegel opduikt - meestal nét wat te laat voor opzij ga.

Jasper van Kuijk op Twitter: @jaspervankuijk

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden