Studio's gaan speelfilms op internet leveren

Bekende speelfilms zijn binnenkort op internet te bestellen. De films kunnen op de personal computer worden bekeken. Dit is de uitkomst van een samenwerkingsverband tussen vijf grote Hollywoodstudio's (MGM, Paramount, Sony, UniversaL en Warner Bros.)....

De service gaat in de loop van 2002 van start. Aanvankelijk kunnen alleen Amerikaanse internetters gebruik maken van de dienst. Bij commerciëel succes volgt de rest van de wereld.

Met de samenwerking proberen de zogeheten majors het illegaal verspreiden van films op internet tegen te gaan. Bekende titels als Pearl Harbor en Bridget Jones' Diary zijn momenteel op internet te vinden zonder dat daarvoor betaald moet worden. Er zouden dagelijks 400 duizend films op internet worden bekeken.

De filmindustrie wil voorkomen dat er situatie ontstaat die gelijk is aan de muziekindustrie. Platenmaatschappijen vochten juridische conflicten uit met muziekleverancier Napster, die zonder toestemming van de artiesten en de maatschappijen popsongs verspreidde.

De pay per view-dienst van de filmstudio's is alleen geschikt voor bezitters van internet met breedbandverbinden.

Het is de bedoeling dat elke studio zijn eigen bibliotheek samenstelt waaruit de internetgebruiker kan kiezen.

De prijzen om films te kunnen downloaden zullen variëren. Nieuwe films gaan meer kosten dan oudere producties. De verwachting is dat films twee maanden na de release in de bioscoop op internet opvraagbaar zijn. Daarmee wordt de internetservice een concurrent van de in Amerika populaire betaaltv-kanalen. Die hebben nu het eerste recht om kort na de bioscooppremières films uit te zenden.

Opvallende afwezigen in de samenwerking zijn The Walt Disney Co., 20th Century Fox en DreamWorks SKW, de studio van Steven Spielberg, David Geffen en Jeffrey Katzenberg.

Volgens kenners van de internetindustrie werken deze studio's aan een eigen systeem. Disney heeft dit inmiddels bevestigd. De studio wil films gaan aanbieden via de eigen website Movies.com.

Er is lang gewacht met investeren in filmvertoningen via internet. Dit komt doordat de techniek achterblijft bij de verwachtingen. Omdat films veel opslagcapiciteit nodig hebben, kunnen ze alleen in redelijke kwaliteit worden afgespeeld op breedbandinternet.

Het initiatief van de studio's komt op een moment dat de verwachtingen rondom film op internet sterk waren getemperd. Websites die (gratis) korte films aanbieden, zoals Atomfilms.com, hebben recent flink moeten bezuinigen.

De gemiddelde internetgebruiker vindt de wachttijd om films op te laden te lang. Als gevolg daarvan blijft het aantal bezoekers van de sites met korte films achter bij eerdere prognoses. Adverteerders haakten daarop af.

De grootste investeringen van filmstudio's op internet behelsten tot nu toe vooral marketingcampagnes. Na het succes van de horrorfilm The Blair Witch Project, die al op internet werd gehypt toen hij nog in première moest gaan, stopten studio's veel geld in het ontwerpen van websites. Op die sites zijn vaak ook al beelden van de komende film te zien.

Kevin Tsujihara, bij Warner Bros. verantwoordelijk voor nieuwe media, zegt dat het beleid in de toekomst meer gericht zal zijn op het leveren van complete films op internet. Daardoor hopen de studio's de macht over alle distributiekanalen te houden.

'We doen het in de eerste plaats om de piraten te bestrijden. We menen dat we een legaal, kwalitatief hoogstaand en gebruksvriendelijk alternatief moeten bieden voor het aanbod op internet. Door illegale ontwikkelingen te dwarsbomen hopen we de problemen van de muziekindustrie niet te hoeven meemaken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden