Studio 100 is nog lang niet klaar met tv

Het meest succesvolle Belgische tv-productiebedrijf verovert na Europa nu ook Amerika. Studio 100 is het eerste Europese productiebedrijf dat een fictieprogramma maakt voor de Amerikaanse variant van kinderzender Nickelodeon. En met succes: om 19.00 uur is House of Anubis het best bekeken programma op de kabel. Nickelodeon US heeft nog nooit zo'n succesvolle januari achter de rug gehad.


Medeoprichter Hans Bourlon is trots op zijn bedrijf. Vijftien jaar geleden begon Studio 100 als tv-productiebedrijf. Inmiddels beheert de mediagigant muziekgroepen, pretparken en theatershows. Het aantal medewerkers is gestegen van vijf naar ruim 900.


Ondanks het grote succes van House of Anubis wil Studio 100 zich in de toekomst vooral richten op pretparken in Duitsland en animatie. Wel houdt het bedrijf nauw contact met Nickelodeon US.


Meer dan twintig jaar werken ze al samen, Gert Verhulst en Hans Bourlon. In 1989 lijkt het Verhulst, dan omroeper bij de BRT, een goed idee om de aankondiging van programma's samen met een sprekende hond te doen. Danny Verbiest kruipt in de huid van de hond en Samson & Gert is geboren.


In samenwerking met Bourlon begint het omroepersduo later een televisieshow. Al gauw volgen theatershows, cd's en boeken. Bourlon: 'Dat was niet helemaal in lijn met het gedachtegoed van de BRT, toen de nationale omroep. Samson & Gert barstte een beetje uit zijn voegen.'


In 1996 besluit het drietal om Samson & Gert zelf te gaan produceren. Ze noemen hun productiebedrijf Studio 100, wat Bourlon achteraf een ietwat fabrieksmatige naam vindt. 'We zochten een positieve naam. En 100 is positiever dan, laten we zeggen, -2,5.' In 2005 verlaat Verbiest het bedrijf, waardoor Bourlon en Verhulst samen eigenaar worden.


Een jaar na de oprichting krijgt Studio 100 van de commerciële zender VTM de opdracht een kinderprogramma te ontwikkelen. Op 27 augustus is Kabouter Plop zowel in België als in Nederland voor het eerst op tv te zien. Veel andere kinderprogramma's, zoals Mega Mindy, Piet Piraat en De Wereld van K3, volgen.


'Studio 100 mikt op breed familie-entertainment,' zegt Bourlon. 'Bumba is gericht op de allerkleinsten, terwijl Het Huis Anubis geschikt is voor tieners.' Daarnaast wijst Bourlon op het feit dat films, theatershows en pretparken ook ouders en grootouders trekken.


De basis van Studio 100-programma's is entertainment, maar de verhaaltjes zijn ook educatief. 'Onze programma's zijn een afspiegeling van de speelplaats', aldus Bourlon. Hij verwijst naar de kabouters Lui en Klus, die in een aflevering van Kabouter Plop vechten om een stuk taart. 'We verwerken de primaire emoties van kinderen in onze karakters, maar we doen niet aan goed en slecht. Op de speelplaats heb je ook geen goede en slechte kinderen.'


In 2008 neemt Studio 100 het Duitse EM.Entertainment over, eigenaar van veel oude kinderprogramma's als Wickie de Viking en Nils Holgersson. Bourlon: 'Ouders die zijn opgegroeid met Pippi Langkous willen hun kinderen kennis laten maken met hun eigen jeugdhelden.' Van sommige programma's bezit Studio 100 alleen de uitzendrechten, maar een figuur als Maya de Bij mag in een nieuw jasje worden gestoken.


Televisie alleen blijkt voor Studio 100 niet genoeg. In 1999 vernemen Verhulst en Bourlon dat het oude familiepark MeliPark te koop staat. 'In de jaren '90 werkten we nauw samen met de Efteling, vanwege de theatervoorstellingen van Samson & Gert', aldus Bourlon. 'Daardoor werd onze interesse in pretparken gewekt.'


Een jaar later opent Plopsaland De Panne. In het eerste jaar verwelkomde het park 575.000 bezoekers. Al snel opende Studio 100 nog vier Plopsa-pretparken, ook in Nederland. In 2010 kregen de parken samen meer dan 2 miljoen bezoekers.


De vergelijking met Disney is snel gemaakt. Maar klopt dat wel? Bourlon: 'Er zijn zeker overeenkomsten, maar we blijven in de eerste plaats producenten.'


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden