Studiepunten voor soap

Het is slechts weggelegd voor 25 van de 1600 studenten communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam: een masterclass met en over Endemol Entertainment BV....

De vakgroep communicatiewetenschap benaderde Endemol ruim een half jaar geleden. 'We hebben toen een prettig gesprek gehad met Joop van den Ende, die het meteen een buitengewoon leuk initiatief vond', zegt prof. dr. J. van Cuilenburg van de vakgroep Communicatiewetenschap.

'Ze vroegen ons mee te doen met een collegeserie over commerciële tv', zegt Endemol-voorlichter Thomas Notermans. 'Ze hadden een mooi woord voor ons soort producten, maar daar kan ik even niet opkomen. Commerciële televisie heeft om een of andere reden meteen zo'n onaangename bijklank.'

Het ligt voor de hand om Endemol te benaderen voor een collegereeks, meent Van Cuilenburg. 'Onze vakgroep voert al jarenlang een open-deurpolitiek, zoals we het noemen. Je kunt communicatiewetenschap alleen goed bedrijven als je voortdurend contact hebt met uitgeverijen, media en programmamakers. Kortom, als je weet hoe de praktijk werkt.'

Volgens Van Cuilenburg wordt in het 'intellectuele debat' graag laatdunkend over miljoenenbedrijven als Endemol gedaan. 'Dat is niet terecht. Aalsmeer wordt al snel afgedaan als low culture, als rotzooi. Tien jaar geleden mocht je daar je neus voor ophalen, anno 1997 zou je daarmee de realiteit ontkennen. Tegenwoordig consumeert bijna iedereen dagelijks programma's van Endemol.' Ook zoeken steeds meer studenten een stageplaats bij het concern.

Dertien gastdocenten van Endemol zullen de cursisten, allen specialisatiestudenten media- en beleidsstudies, wegwijs maken in hun vakgebieden. Notermans: 'Die variëren van het produceren van soaps tot de verkoop van spelshow-formules aan het buitenland. Daarbij komen de nodige aanpassingen kijken, terwijl het uitgangspunt overeind moet blijven staan.

De collegeserie van de Universiteit van Amsterdam belicht zowel culturele en programmatische aspecten als de materiële, bedrijfsmatige kant van Endemol. Notermans: 'Ook onze notering aan de Amsterdamse effectenbeurs is een interessant aspect voor universitaire studenten.'

Notermans hoopt dat de colleges een aantal 'hardnekkige misverstanden' over Endemol uit de wereld zullen helpen. 'Je zou de mensen de kost moeten geven die denken dat wij onderdeel zijn van de HMG-groep, de groep van RTL 4, RTL 5 en Veronica. Verontwaardigde kijkers bellen mij als Veronica op Goede Vrijdag The Last Temptation of Christ uitzendt. Daar gaat Endemol niet over. We zijn een onafhankelijke producent.'

Belangrijk in de colleges is uitwisseling en discussie tussen de Endemol-gasten en studenten. Elke bijeenkomst duurt twee uur, waarvan minstens de helft is gereserveerd voor vragen en discussie. Daags na de ontmoeting volgt een 'academische nabereiding', zoals Van Cuilenburg het noemt. 'De praktijk horen we in Aalsmeer; het theoretisch kader komt van de vakgroep.'

De studenten krijgen geen colleges van échte Endemol-coryfeeën als Hennie Huisman of Ron Brandsteder. Notermans: 'Maar ze maken wel kennis met John de Mol, Ruud Hendriks en Joop van den Ende. In feite zijn dat toch ook bekende Nederlanders, nietwaar?'

Bart Dirks

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden