Studiehuis

Op het Keizer Karel College in Amstelveen hebben de docenten en leerlingen niet zo veel 'last' van het studiehuis. Door Robin Gerrits..

'Op de havo was het echt dramatisch'

John Müller (18), vwo-6, profiel economie en maatschappij: 'De criticihebben wel een punt. Op het gebied van algemene ontwikkeling krijgen weminder mee. Op de havo, die ik hiervoor heb afgerond, was het echtdramatisch. Daar wisten veel leerlingen niet eens dat Rusland lange tijdcommunistisch is geweest. Gold ook voor de moderne talen. Die werden slechtgegeven. Engels leerde je van de tv, Duits en Frans leerde je niet. Op hetvwo is het beter. Maar hele stukken tekst in Frans en Duits lezen, dattrekken we niet. Engels vind ik toevallig leuk, ik lees mijn boeken al inhet Engels, dus dat zou nog wel gaan. Met je keuzeprofiel krijg je vakkendie je niet nodig hebt voor wat je later wil gaan doen. Heel veelleerlingen volgen bijvoorbeeld aardrijkskunde, niet uit enthousiasme voorhet vak, maar omdat het nu eenmaal in hun profiel zit. Ik kan niet zeggenof ik liever klassikaal les krijg of in werkgroepjes. Dat verschilt pervak. Wiskunde groepsgewijs is onzin. Maar 45 minuten klassikaal les,daar moet ik ook niet aan denken. Ik spreek wel eens jongens van de TU inDelft. Ik krijg niet de indruk dat ik dat niet aankan, al zal ik wel mijnbest moeten doen.'

'Dit is best een conservatieve school'

Marrit Hoekstra (18), vwo-6, profiel natuur en gezondheid: 'Die talenzijn echt tegengevallen. Ik heb vijf jaar Frans gehad, maar heb niet hetidee dat ik me in Frankrijk zelfs maar met de simpelste dingen kan redden.In de vijfde klas kregen we een halfjaar lang twee uur per week! Dat washet voor het hele jaar. Ik zou meer aandacht willen besteden aan dealgemene basiskennis. Maar veel van die feiten kun je niet allemaal opschool leren, die moet je ook elders opdoen. Spelling vind ik belangrijk,maar ik zie om me heen dat veel leerlingen er behoorlijk moeite mee hebben.Bij sommige vakken krijg je van alle onderwerpen een klein beetjeinformatie, ik weet niet of dat goed is. Toen we aan de tweede fasebegonnen, waarschuwden de docenten vaak: nu helpen we je nog en geven weje huiswerk, maar dan moet je het echt zelf doen. Ik heb daarvan weinig gemerkt. Ik vond de overgang niet groot. Ook de laatste jaren kregen we nogbest veel klassikaal les, meer dan de helft van de tijd. Vooral de ouderedocenten doen het nog zo. Ze doen wel of ze hier veel aan de tweede fasedoen, maareigenlijk is het best een conservatieve school.'

'Niet elke 15-jarige kan zelfstandigheid aan'

Martijn Koek (35), docent Nederlands en literatuur: 'Te weinig Frans?Juist door de tweede fase krijgt iedereen er wat van mee. Vroeger kon jehet laten vallen, dan had je niets. Het ideaal van zelfstandig leren inde tweede fase is vaak te simpel voorgesteld. Het is geen makkelijkeleeftijdsgroep. Alsof elke 15- of 16-jarige leerling zo veelzelfstandigheid aankan. Ze moeten daarin groeien. Als school hebben weervoor gekozen om niet volledig de studiehuisgedachte te volgen. Wescoorden goed in onze resultaten, en dat wilden we graag behouden. Dus zijnwe veel klassikaal les blijven geven, en hechten we nog altijd veel belangaan feitenkennis. Je kunt de motivatie van leerlingen ook voeden vanuit dekennisoverdracht. Toch vind ik het literatuuronderwijs van de tweede faseeen verbetering. Eerst moesten ze 21 boeken op hun lijst hebben, nu nogmaar vier. Dan wordt snel gezegd: er wordt niet meer gelezen. Maar nuworden die boeken intensiever behandeld, wordt de verteltechniek vergelekenmet die uit films en documentaires. De keerzijde van klassikaal les is datde leerlingen te passief blijven. Daarom zullen we toch wat meer elementenuit het studiehuis inzetten.'

'Het studiehuis? Ja, maar met mate'

Cock Baltus (44), docent aardrijkskunde: 'Van mij mag feitenkennis veelmeer worden getoetst. In het begin van de tweede fase vond ik de examenswel erg makkelijk geworden, toen werd er alleen maar op vaardighedengetoetst en leek het of je er niet meer voor hoefde te leren. De atlasmogen ze nu bij proefwerken en examens erbij houden. Daarom richt de leszich dan ook meer op het snel kunnen halen van informatie uit die atlas omculturele verschillen te duiden, dan op het instampen van die topografie.We steken ook veel energie in het formuleren van een goede probleemstellingvoor een werkstuk. Maar voor sommigen is de middelbare school daarvoor nogte vroeg, die leren dat pas op de universiteit. Het studiehuis alleen isniet zaligmakend. Dat gaat te veel uit van een goede motivatie vanleerlingen. Je moet kunnen controleren wat ze doen. Niet alle leerlingenkunnen de vrijheid aan, zeker niet op dehavo. Bij sommigen weet je, als zede klas uit gaan voor een werkgroepje, dat ze gaan koffiedrinken.Leerlingen die het verschil niet weten tussen de Baltische staten en deBalkan, dat vind ik erg. Maar ik herken dat niet voor deze school. Dus: hetstudiehuis: ja, maar met mate.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.