Studenten werken als beesten op zomeracademie

'Eh, dat was het wel zo'n beetje', zegt presentator Roland Kieft vrijdagavond op het podium van de Arnhemse concertzaal Musis Sacrum ietwat beteuterd....

'Net een drug, zo'n ongelofelijke energie die daaruit voortkomt', vindt De Leeuw. Honderdtwintig jonge muziekstudenten die op de campus de hele dag met muziek bezig zijn en hun docenten dus ook. Zo is dat bij de beroemde zomercursussen in Tanglewood, waar De Leeuw zes keer was, en zo is dat nu bij de NJO Summer Academy die voor een deel volgens die formule is opgezet. Niet zoals het NJO oude stijl met een programma de bus in en rondtoeren, maar in allerlei bezettingen zoveel mogelijk verschillende stukken spelen.

Oude muziek, nieuwe muziek, grote symfonieën en strijkkwartetten, met als pièce de résistence Bruckners Negende symfonie voor alle studenten en een korte tournee naar Praag. Van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht studeren en ondertussen optreden op uiteenlopende en markante locaties in het Gelderse land: de Korenmarkt in Arnhem, Park Sonsbeek, kerken, Paleis Het Loo en andere kastelen, concertzalen in Zutphen en Nijmegen.

Begin vorige week arriveerden de studenten van Nederlandse en buitenlandse conservatoria in de jeugdherberg van Doorwerth - de komende weken hun thuisbasis - en amper zeven dagen later spelen ze in Musis Sacrum het Divertimento voor strijkorkest van Bartok, het Concerto voor piano en blazers van Stravinsky en de Zevende symfonie van Beethoven op oude instrumenten. Totaal verschillende bezettingen, met drie totaal anders geaarde dirigenten.

Risicoloos is het niet. Strijkers die voor deze zomer nog nooit een instrument met darmsnaren in handen hadden gehad, zetten daar opeens met Philippe Herreweghe een 'authentieke' Beethoven neer. De blazers gaan onder leiding van hoboïst Bart Schneemann en pianist Igor Roma af en toe gierend door de bocht in Stravinsky's Concerto. Maar spannend is het wel, en gespeeld wordt er op leven en dood.

'We hebben gewerkt als beesten', beaamt Schneemann een dag later na een openbare repetitie in de Ronde Weide van Park Sonsbeek. Al ging het er deze repetitie (met Prokofjevs Romeo et Juliet in blazersbewerking en de Gran Partita van Mozart) zo op het oog ontspannen aan toe. Aan de rand van de weide staat een klein barretje, luisteraars lopen gemoedelijk heen en weer en de blazersklanken vermengen zich met de voor deze biotoop atypische, maar natuurgetrouwe junglegeluiden uit het kunstwerk Noise van de manifestatie Locus Focus.

'Het is wat meer vakantie in eigen land', beschrijft trompettist Nando van Westrienen (derdejaars conservatorium in Maastricht) de Summer Academy in vergelijking tot de twee vorige jaren die hij meemaakte bij het NJO. En ook meer werk, want de partijen kregen ze twee maanden van te voren opgestuurd met de uitdrukkelijke voorwaarde ze ook te studeren. Maar 'artistiek en muzikaal' vindt hij het wel interessant om zoveel verschillende stukken te doen: behalve het Concerto van Stravinsky, speelt hij ook Prokofjev, Stravinsky's Symphonies of Wind Instruments en, uiteraard, Bruckner.

Voor Schneemann, in het dagelijks leven verbonden aan het Nederlands Blazers Ensemble, is die nadruk op het repertoire de essentie van 'zo'n NJO-kamp'. Vier jaar conservatorium is niet veel, beseft hij, en van musici wordt wel steeds meer diversiteit verwacht. De 'nieuwe musicus', zoals hij die noemt, moet bij wijze van spreken zo over kunnen schakelen van een modern stuk van Ligeti naar een Mozartsymfonie op oude instrumenten. 'Dan is het NJO in deze formule een bijna onmisbare aanvulling op de opleiding.'

Het is niet alleen maar werken. Na de concerten zijn er in de jeugdherberg de wedstrijden bierdrinken. Of picknick. 'Eet even mee', zegt een familie uit Maas en Waal die voor het concert in de Ronde Weide is neergestreken tegen Schneemann. Met bonen en tomaten uit hun eigen tuin en eieren van eigen kippen maken ze er een dagje uit van. Alleen voor Schneemann is de rust maar kort. Een studente komt naar hem toe. Of hij wil helpen met haar hobo, want daar zit een scheur in. 'Tuurlijk', zegt hij en springt op. Daar ben je immers ook docent voor.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden