Commentaar

Studenten krijgen niet waar ze recht op hebben

Met inzet van onvoorbereide promovendi laat universiteit zien dat onderwijs ondergeschoven kindje is.

Beeld Marcel van den Bergh/ de Volkskrant

De grote humanist Wilhelm von Humboldt (1767-1835) zag de universiteit als een plaats waar onderwijs en wetenschappelijk onderzoek elkaar versterken, en waar 'ieder individu, afhankelijk van zijn behoeften en mogelijkheden, de kans (moet) hebben zich te ontwikkelen volgens zijn innerlijke persoonlijkheid.' Nederlandse universiteiten menen in de traditie van Von Humboldt te staan, maar verloochenen hem in één opzicht: zij doen het onderwijs tekort. Investeringen komen vooral het onderzoek ten goede. Wetenschappers worden meer beoordeeld op basis van hun onderzoekskwaliteiten dan op basis van hun onderwijsvaardigheden.

Van de relatieve achterstelling van het onderwijs getuigt ook het feit dat veel studenten onderwijs krijgen van promovendi - wetenschappers in opleiding - die daar vaak niet of niet voldoende voor zijn toegerust. Dat blijkt uit een enquête onder 257 promovendi aan 13 Nederlandse universiteiten. Dat onderdelen van het academisch onderwijs aan net afgestudeerden worden toevertrouwd, is in principe wel verdedigbaar - ook vanuit het perspectief van Von Humboldt. Van een promovendus mag tenslotte worden verlangd dat hij niet alleen kennis ontwikkelt maar die kennis ook kan overdragen. Anders wordt het als promovendi massa-colleges moeten geven, of als ze niet de benodigde onderwijservaring hebben. Van de geënquêteerde promovendi is ruim eenderde onvoorbereid op de studenten afgestuurd, en achtte de rest zich onvoldoende gekwalificeerd. Bijna alle promovendi hebben zelf dus het gevoel als onderwijsgevende te kort te schieten.

Hiervan gaat een funest signaal uit. Op de promovendi zelf, die aan den lijve ondervinden dat onderwijs voor de universiteit een bijproduct is. Maar vooral op de studenten - die vaak slechts een paar jaar jonger zijn dan hun docent. Zij krijgen niet het onderwijs waar zij aanspraak op mogen maken, zeker nu zij met geleend geld hun opleiding moeten bekostigen. Het kabinet rechtvaardigde de afschaffing van de basisbeurs (onder andere) met het argument dat de opbrengst van deze maatregel - zo'n 800 miljoen euro - het onderwijs ten goede zou komen. De inzet van ondergekwalificeerde promovendi is niet verenigbaar met die belofte.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.