Student niet wijzer van studiehuis

De invoering van de tweede fase op havo en vwo, bekend onder de naam studiehuis, heeft de aansluiting met het hoger onderwijs in een aantal opzichten ernstig verslechterd....

Van onze verslaggevers Robin Gerrits en Gerard Reijn

De problemen doen zich vooral voor in de natuurwetenschappelijke, technische en economische studierichtingen. Van de studieleiders van hbo-sectoren economie zegt 70 procent dat de vakinhoudelijke kennis achteruit is gegaan. Van de collega’s in technische studierichtingen zelfs 78 procent.

Op de universiteiten klaagt 67procent van de studieleiders van de economische studies dat de eerstejaars tegenwoordig minder weten en kunnen. Van de collega’s bij de natuurwetenschappen ziet 63 procent een achteruitgang. ‘Opleiders in het hbo en het wo zijn van mening dat – op de algemene vaardigheden na – vroeger alles een beetje beter was en op het vakinhoudelijke gebied zelfs veel beter’, zo stelt het Tweede Fase Adviespunt dat het evaluatierapport opstelde.

De tweede fase werd in 1998 op een aantal scholen en een jaar later overal ingevoerd. Kern ervan was dat scholen meer ruimte kregen om studieprogramma en aanpak zelf te bepalen; dat leerlingen de keuze kregen uit vier samenhangende profielen, en dat de scholieren zelfstandiger zouden gaan werken. Ze zouden moeten ‘leren leren’, zoals de leuze destijds luidde. In dat kader moeten bijvoorbeeld veel meer werkstukken worden gemaakt.

De veranderingen hebben ook enkele positieve effecten gehad. ‘Algemene kennis en vaardigheden’ zijn volgens de meeste studieleiders op hogescholen en universiteiten nu beter dan voorheen. Bovendien voelen studenten die het studiehuis hebben doorlopen, zich beter op hun studie voorbereid dan hun voorgangers. Zij zijn meer tevreden over de aansluiting van de middelbare school op het hoger onderwijs.

Het is voor het eerst dat een uitvoerige studie is gedaan naar de prestaties van de tweede fase. De onderzoekers constateren dat de scholieren steeds sneller de middelbare school doorlopen. Die trend bestond er al voor de invoering, maar zet door.

Het percentage scholieren dat zakte voor het eindexamen is tussen 1998 en 2004 bijna gehalveerd, terwijl in diezelfde periode het aantal zittenblijvers ook nog eens daalde, met ruwweg een derde. ‘Het percentage zittenblijvers is uiteindelijk in 2003 op alle fronten nog nooit zo laag geweest.’ De onderzoekers concluderen dat ‘het interne rendement’ van havo en vwo is gestegen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden