Student met ov-kaart handicapt ouderen

TIJDENS de spitsuren zitten treinen en bussen voor een groot deel vol met studenten. Bij de introductie van de ov-kaart is gezegd dat studenten de open zitplaatsen zouden opvullen....

Op papier betalen studenten voor openbaar vervoer door een korting op hun studiefinanciering. Voor een betrekkelijk gering bedrag mogen zij door de week onbeperkt gebruik maken van het openbaar vervoer, terwijl anderen voor hetzelfde bedrag slechts één keer per week een retourtje kunnen kopen op middellange afstanden. Voor langere trajecten ligt de verhouding nog ongunstiger voor niet-studenten.

Wanneer de overheid of aanbieders van openbaar vervoer onderscheid maken tussen de ene en andere reizigerscategorie, dient daar een goede reden voor te zijn. Zo niet, dan is er sprake van ongeoorloofde discriminatie. Nog nooit heb ik een goede reden gehoord waarom studenten voor gebruik van het openbaar vervoer financieel ondersteund moeten worden. Studenten behoren niet collectief tot een armoede-categorie. Bovendien zijn er heel wat niet-studenten met een veel slechtere financiële positie dan studenten, zoals ouders met jonge kinderen, mensen die in deeltijd werken en oudere alleenstaanden.

Ook wordt nogal eens een opvoedkundig argument genoemd: Wanneer mensen op jonge leeftijd gewend raken aan het openbaar vervoer, zullen ze dit gedrag later voortzetten. Uit onderzoek is een dergelijk effect nooit gebleken. Na hun studietijd stappen veel studenten gewoon over op de auto. Wat uit onderzoek wél is gebleken: door de ov-kaart zijn studenten aantoonbaar minder gebruik gaan maken van de fiets.

Regering en Kamerleden wijzen nogal eens op de toegankelijkheid van het onderwijs, om de financieel bevoorrechte positie van studenten in het openbaar vervoer te rechtvaardigen. Ook dit argument snijdt geen hout. Het gaat toch niet alleen om de toegankelijkheid van het onderwijs, maar ook om de toegankelijkheid van andere maatschappelijk nuttige en wenselijke activiteiten? Ook werkenden moeten toch tijdens de spitsuren naar hun werk? Of vinden regering en Kamerleden onderwijs belangrijker dan arbeid?

Nu de overheid de arbeidsparticipatie van ouderen wil stimuleren, is de bevoorrechte positie van studenten in het openbaar vervoer des te meer ongewenst. Ook ouderen maken graag gebruik van het openbaar vervoer. Zeker 50-plus vrouwen beschikken vaak niet over een auto, maar zij komen in het jongeren-klimaat in trein en bus soms in de verdrukking.

Opstaan voor ouderen is er tegenwoordig niet meer bij. Dat is meestal ook niet nodig. Voor sommige ouderen is het echter bezwaarlijk lange tijd in het openbaar vervoer te moeten staan. Meer dan jongeren kunnen zij last hebben van rugklachten, spataderen, vermoeidheid na een operatie, evenwichtsstoornissen e.d. Een toegankelijk openbaar vervoer dient ook op deze leeftijdsgroep te worden afgestemd!

Kortom: Alle leeftijdscategorieën hebben behoefte aan goed en betaalbaar openbaar vervoer. Financiële bevoordeling van studenten in het openbaar vervoer is niet gerechtvaardigd en dient zo spoedig mogelijk te worden afgeschaft.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden