Stroe

Minister Kamp had meteen uitgerekend dat de kwajongensstreek in Stroe de schatkist op een schade van een miljoen euro was komen te staan....

Of was het onklaar maken van 463 legervoertuigen geen baldadigheid,maar terrorisme?

Dat weet je niet meer, tegenwoordig. Het kan een ouderwetse linkseHollandse actie zijn geweest, uitgevoerd door de zonen en misschien al welde kleinzonen van mannen die in de jaren zestig nog geweldloos Johnsonmoordenaar riepen, vervolgens in de jaren zeventig met houten hamers dekernwapens in Volkel te lijf gingen, en in de jaren tachtig tenslottevuurtjes stookten in Shell-stations en Makro-vestigingen.

Maar voor hetzelfde geld gaan achter het acroniem Rama (RadicaleAnti-Militaire Actie: aanslag opgeëist) allerlei onderafdelingen van deHofstadgroep schuil, die hun daad misschien daarom ook in verband brachtenmet het militaire geweld tegen hun moslimbroeders in Afghanistan en Irak.

Ik ben voor de aardigheid trouwens even gaan rekenen - niet in geld,maar in tijd.

De banden lek steken van 463 (vracht) auto's, dat betekent datminimaal vier maal 463, ofwel achttienhonderdtweeënvijftig keer moet zijngeprikt.

Als ik één autoband lek wil krijgen, ben ik met een priem, of eenkurkentrekker, of een ander scherp, puntig wapen minstens vijf minutenbezig. Probeer het anders voor de aardigheid zelf maar 's: dat is keihard,weerbarstig materiaal waarbij je niet, als bij een fiets, met een punaisetot resultaat komt.

Als ik de krijgsmacht op het afgeschutte, en ik mag alsbelastingbetaler toch verwachten enigszins bewaakte terrein van de GelderseMajoor Mulderkazerne, een loer had willen draaien door al haar wagens lekkebanden te bezorgen, dan zou ik daar een kleine 155 uur mee zoet zijngeweest.

Dat had ik met andere woorden nooit in één nacht gered. Daar zouik, aangenomen dat soldaten acht uur slapen en ik weg moest wezen als zewakker werden, gedurende drie weken nacht na nacht m'n bed voor uit hebbengemoeten.

Nou mogen we ervan uitgaan dat ze bij RAMA, via bemiddeling van eenimam uit Syrië of Saudi-Arabië, over het allermodernste, meestprofessionele leksteekgereedschap beschikten, waarmee ze zo'n band niet invijf, maar in twee minuten plat konden krijgen. Maar dan nog. Eén lid vande groep zou dan aan achttienhonderdtweeënvijftig banden altijd nog60 uur, dat is minstens zeven nachten kwijt zijn geweest, en als ze metz'n tweëen hadden kunnen staan prikken, was het nog steeds op geen stukkenna in één nacht gelukt.

Hoe lang had de hele operatie - beoordeeld vanuit het perspectief vande daders, maximaal mogen duren?

Als amateur in de actiewereld zou ik zeggen: liever een half dan eenheel uurtje. Ergens in de buurt wordt toch zeker wacht gelopen? Niet állesoldaten slapen toch als een os? In de wijde omtrek van het doodstilleStroe klinkt het geringste geluid - het zachte psshht van een leeglopendeband - toch waarschijnlijk als een pistoolschot? Dus voortmaken!

De conclusie ligt voor de hand. De actie op de Veluwe kan alleen maarongemerkt dit effect hebben gesorteerd, omdat ze snel, stil en doelmatigals een commando-operatie is uitgevoerd door een legertje van tenminstehonderd perfect getrainde en geoutilleerde saboteurs.

De minister van Defensie verklaarde dat het incident hem zorgenbaarde. Dat lijkt me een grove onderschatting van de situatie. Hij schepteafgelopen weekend op televisie wel op over wat zijn manschappen in Afrika,Azië en Bosnië allemaal klaarspelen, maar we hébben het hier niet overAfrika, Azië en Bosnië, we hebben het hier over ons eigen Stroe, dat jein Amsterdam, Lelystad, Zwolle, Arnhem en Den Bosch bij wijze van sprekenvanuit je slaapkamerraam aan de horizon kunt zien liggen.

Ik bedoel: als we nou ergens een rijdend leger voor nodig hebben, dantoch allereerst voor Stroe.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.