Striptentoonstelling schiet tekort

Arnhem associeer je met Sonsbeek, Burgers' Zoo en Gelredome, maar sinds kort heeft de Rijnstad er een predikaat bij: Arnhem Stripstad....

Dit uitgangspunt maakt de tentoonstelling meteen een beetje problematisch, want een paar van de bekendste tekenaars die er vertegenwoordigd zijn, hebben met de Arnhemse stripcultuur weinig te maken, al hebben ze ooit in de stad gewoond. Hans G. Kresse, Jean Dulieu en Peter van Straaten zijn beslist een eigen zaaltje waard, maar nergens wordt duidelijk wat hun bijdrage is geweest aan het lokale tekenklimaat, behalve die van inspiratiebron.

Dat ligt anders bij de harde kern van de stripmakers die vanaf 1981 samenwerkten in Studio Arnhem, gehuisvest in het vroegere atelier van de Arnhemse architect Willem Diehl. Tot eind jaren tachtig was dit het hoofdkwartier van Hanco Kolk, Aloys Oosterwijk, Ben Janssen, Gerard Leever en Evert Geradts, tekenaars die inmiddels elk een eigen oeuvre op hun naam hebben staan, op de in 1994 overleden Janssen na.

Hanco Kolk is op zijn beurt de grote man in dit gezelschap, die in samenwerking met collega Peter de Wit succesvolle series tekent als Gilles de Geus en Single, en furore heeft gemaakt met de stilistische hoogstandjes uit de Meccano-trilogie. Handelsmerk van Kolk is een ver doorgevoerde en soms minimalistische zwiepstijl, die je zou kunnen beschouwen als een radicale variant van de algemene Arnhemse tekentrant.

Gerard Leever (Gleevers Dagboek) en Kees de Boer (Max Laadvermogen) houden het bij een wat gemakkelijker leesbare stijl, die de traditie van de Piltestrips uit de jaren zestig in ere houdt. Daarmee houden de gelijkenissen tussen de verschillende tekenaars op, want Oosterwijk werkt in een klare lijn (Willems Wereld) en ex-undergroundtekenaar Evert Geradts heeft voor de computer gekozen en maakt, naar eigen zeggen, de eerst zuiver digitale strip ter wereld: Kos Mo.

Studio Arnhem kreeg in 1990 een andere naam en heet sindsdien Funny Farm. Hieraan is een groep jongere tekenaars verbonden die ook weer grote populariteitheeft verworven. De bekendste zijn Mark Retera, schepper van de supernerd Dirkjan, Mars Gremmen en Jeroen Steehouwer. Interessant is dat Steehouwer stripbewerkingen van verhalen van Tolstoi tekent voor de website www. nuwijweer. nl, die wordt beschouwd als de hedendaagse equivalent van Arnhemse stripbladen als De Blauwe Omelet, Razzafrazz en Krypton.

Namen noemen is niet moeilijk als de Arnhemse stripcultuur aan de orde is, maar het was aardig geweest als de tentoonstelling wat meer aandacht had besteed aan de grote vraag: waarom eigenlijk Arnhem? Daar valt blijkbaar geen zinnig antwoord op te geven en de tentoonstellingsmaker heeft het dan ook niet geprobeerd. Wat ook ontbreekt is een fotografisch overzicht van de tekenaars die voor de diverse studio's hebben gewerkt. Dat is jammer, want de bewuste foto's staan in de Arnhemse kunstkrant De Ontmoeting wel afgebeeld. Arnhem had zich als Stripstad iets zorgvuldiger kunnen voorstellen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden