String en pil verdringen maandverband

Er wordt nauwelijks reclame voor gemaakt en toch stappen vrouwen steeds vaker over op tampons. Dat heeft te maken met de mode, de pil en de komst van nieuwe Nederlanders....

Van onze verslaggeefster Wil Thijssen

Zonder problemen zwemmen, tennissen en paardrijden – menstrueren doet daar niets aan af, willen zwemmende, tennissende en paardrijdende vrouwen in reclamespots maar duidelijk maken.

Sommige fabrikanten voor dameshygiëne – zoals tampons en maandverband samen worden aangeduid – knoeien in hun reclamefilms met reageerbuizen halfvol inkt, die moet aantonen dat het ene maandverband veel beter absorbeert dan het andere.

Of wat te denken van het meisje dat zo gelukkig is met het minieme inlegkruisje in haar string, dat ze al voor het uitgaan thuis voor de spiegel uitbundig begint te dansen?

Vrouwen zijn er niet dol op, op maandverbandreclame. Uit een enquête van het tijdschrift Gezondheid blijkt dat reclamemakers de plank flink misslaan. Met de uitspraak ‘Ik word niet goed van dat blije gedoe’ is 52 procent van 513 ondervraagden het eens. 37 Procent zegt dat de reclamemakers moeten laten zien ‘dat menstrueren gewoon vervelend is’ en 49 procent van de gebruiksters vindt dat ze niet door de reclame worden beïnvloed.

Toch is dameshygiëne een fors groeiende markt. Dat wil zeggen: de verkoop van tampons stijgt explosief. Was de verkoop hiervan in Nederland medio 2003 nog 26 miljoen verpakkingen, nu zijn dat er ruim 30,4 miljoen. Die omzet stijgt elk jaar, al sinds de jaren tachtig, toen de markt inzakte nadat de gevreesde ‘tamponziekte’ – een zeldzame maar zeer ernstige infectie – was geconstateerd. Het was voor Procter & Gamble destijds reden zijn ‘superabsorberende’ tampon Rely uit de handel te nemen.

Sinds de herrezen populariteit blijft de verkoop van maandverband ver achter bij die van tampons, blijkt uit cijfers van het marktonderzoeksbureau AC Nielsen. Kochten Nederlandse vrouwen in 2002-2003 nog een kleine 51 miljoen verpakkingen maandverband, de afgelopen twaalf maanden waren dat er 47 miljoen. En die dalende lijn zet door, bevestigt een woordvoerster van Kimberly Clark, de producent van het merk Kotex (met zowel tampons als maandverband en inlegkruisjes).

Dat heeft verschillende oorzaken. In de meeste Aziatische en Afrikaanse landen zijn tampons niet verkrijgbaar. Na de immigratie van niet-Westerse vrouwen naar West-Europa gaan velen van hen tampons gebruiken. Daarnaast wordt maandverband in toenemende mate verdrongen door incontinentiemateriaal, zegt de woordvoerster van Kimberly Clark.

Volgens Norbert Cappetti van de Etos-drogisterijen heeft het afnemend gebruik van maandverband ook te maken met het feit dat vrouwen vaker de pil (soms zonder stopweek) slikken, waardoor de menstruatie vermindert of uitblijft.

Ook de verandering van ondergoed en lingerie – steeds kleiner en fijner – noopt veel vrouwen tot het weren van maandverband.

De Nederlandse markt voor dameshygiëne beslaat 121,4 miljoen euro, tegen 134,5 miljoen twee jaar geleden. De daling komt door de prijzenslag in de supermarkten en door de opkomst van prijsstunters als Aldi en Lidl, zegt Ronald Vandestraat van marktleider Procter & Gamble (Always en Tampax). ‘Gezien de lage verkoopprijs van Aldi vergeleken met onze prijzen, worden er waarschijnlijk nog veel meer tampons verkocht dan het marktaandeel in geld doet vermoeden.’

Inlegkruisjes, die voor de dagelijkse hygiëne zijn bedoeld, zijn een ongekend populair gebruiksartikel. Het segment groeide binnen twintig jaar uit tot ruim de helft van alle producten voor vrouwenhygiëne. Kimberly Clark schrijft het succes van inlegkruisjes toe aan ‘het huidige tijdsbeeld, waarin persoonlijke hygiëne steeds belangrijker wordt.’

Om die reden blijven fabrikanten met nieuwe vindingen komen. Zo maakt Johnson & Johnson zijn OB-tampons steeds kleiner, kwam Procter & Gamble onlangs met de Freshelle (een inlegkruisje met een vochtig doekje erbij ingesloten) en zet Etos dit najaar een eigen incontinentielijn op de markt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden