Strijd tegen borstkanker krijgt impuls

De strijd tegen borstkanker krijgt allure. De Dam in Amsterdam is begin oktober een week lang roze verlicht, er verschijnt een speciaal glossy magazine, cosmeticagigant Estée Lauder deelt bij alle verkooppunten felroze lintjes uit en organiseert in hotel Krasnapolsky een forum met prominente Nederlanders....

Oktober is wereldwijd uitgeroepen tot borstkankermaand. Borstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. In Nederland krijgt een op de negen vrouwen de ziekte, jaarlijks komen er tienduizend nieuwe patiënten bij.

De afgelopen jaren is de beeldvorming rond de ziekte veranderd, zegt directeur Anne Lagarde van de Borstkanker Vereniging Nederland. 'Vroeger waren vrouwen zielig, hun leven was voorbij. Nu bellen ze ons en vragen in welke lingeriewinkels ze terecht kunnen voor speciale bh's, hoe ze na een chemokuur weer een goede huid krijgen of waar ze een mooie pruik kunnen kopen. Vrouwen zijn zelfbewuster geworden, ze willen er ondanks hun ziekte goed uitzien.'

De samenwerking met het Estée-Lauderconcern getuigt van die verandering. Topvrouw Evelyn Lauder zet zich al elf jaar in om aandacht voor de ziekte te vragen. De stichting die ze oprichtte heeft volgens Matthijs Tellegen, directeur Benelux bij Estée Lauder, al bijna honderd miljoen dollar ingezameld. Van de speciale lintjes (equivalent van de aidslintjes maar dan in de 'supervrouwelijke' kleur hot pink) zijn er al zo'n 45 miljoen verspreid.

In Nederland is Mariska Hulscher van het metamorfoseprogramma Looking Good aangezocht als ambassadrice van de Borstkanker Vereniging. Vorig jaar lieten bekende Nederlanders hun glamourkleding veilen ten bate van die vereniging. Dit jaar wordt een kunstveiling georganiseerd waarvan de opbrengst is bedoeld voor een schoonheidsbehandeling voor vrouwen met borstkanker.

Uitgeverij Sanoma brengt alleen in de maand oktober de glossy Pink Ribbon uit. Het speciale magazine heeft volgens een woordvoerster een dossier over borstkanker, maar bevat vooral veel feel-gooditems. 'Het moet voor alle vrouwen aantrekkelijk zijn het te kopen. De uitstraling van het blad is: geniet van het leven.'

Redactie, drukkerij, papierleverancier en distributeur werken er gratis aan mee, zodat de opbrengst van het magazine in zijn geheel naar de, onlangs door de Borstkanker Vereniging opgerichte, stichting Pink Ribbon gaat. In de campagne ligt de nadruk op vroegtijdige opsporing, zegt directeur Lagarde. 'Zorg dat je je borsten goed kent, zodat je snel naar de dokter kunt als je een afwijking voelt.'

Evelyn Lauder heeft overal toestemming gekregen om schijnwerpers op gebouwen en plaatsen. Zo wordt de Dam verlicht, met uitzondering van het oorlogsmonument. De Tokyo Tower, de Tafelberg in Kaapstad, de boog van Constantijn in Rome, het Empire State Building in New York en het stadhuis in Vilnius zullen een week lang oplichten in vrouwelijk felroze.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden