'Streetfood gaat Nederland veroveren'

In India is het populair: veel eettentjes dicht op elkaar met betaalbare, verse gerechtjes. Dat wil Amsterdam Zuidoost ook.

AMSTERDAM - Een herfstzonnetje, kraampjes met lekker eten uit verre en nabije oorden, muziek - wat wil een mens nog meer? Nou, nog meer mensen, graag.


De BaraBoer, de churrosbakker, de kipgrillers van Stijl Culinaire die hun bio-maïskippen op vier soorten houtskool roosteren en mevrouw Gums - met haar bojo's met pruimen, kokos of cashewnoten en met zoete harten van melk en suiker - vragen het elk op hun manier als Jeffrey Spangenberg langsloopt. 'Waar blijven de mensen?' Maar de zaterdagmiddag heeft blijkbaar andere prioriteiten. Ook de jongens van de ThrillGrill, de hamburgertruck van masterchef Robert Kranenborg, hebben nog niets omhanden.


Spangenberg, die verantwoordelijk is voor de invulling van deze 'preview editie' van het tweedaagse festival World of Food in Amsterdam Zuidoost, geeft geen krimp. 'Dit is de eerste keer, het moet nog bekend worden.'


'Een opwarmertje om aandacht te vragen voor het plan dat er gaat komen', zegt ook Marcel la Rose, tot vorig jaar stadsdeelvoorzitter van Zuidoost. Onder zijn bestuur kreeg de al jaren levende wens van een foodcourt met allerlei eettentjes een concrete locatie: de oude parkeergarage Develstein aan de Daalwijkdreef. Die wordt verbouwd, grotendeels door projectontwikkelaar Lingotto; het stadsdeel draagt daaraan 8 ton bij. Voor de ondernemers wordt 1 miljoen euro uitgetrokken, waarvan de helft uit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling komt.


'Ik geloof in het bestaansrecht van World of Food. De multiculturele cultuur is een culinaire cultuur', verklaart La Rose. Daarom is stadsdeel Zuidoost, met zijn hoge percentage niet-westerse allochtonen, haast de natuurlijke biotoop voor zo'n onderneming. Je vraagt je af waarom die hier niet al floreert. La Rose: 'Zo'n idee vraagt organisatorische kracht en het moet ook zakelijk kloppen. Met alleen een collectief van kleine koks die net het huiskamerniveau zijn ontstegen zou dit nooit lukken.'


Daarom laat het stadsdeel de ontwikkeling van het foodcourt niet over aan de vrije markt. Voor de inhoudelijke invulling heeft het Spangenberg gevraagd, die zijn sporen verdiend heeft als initiatiefnemer en organisator van de Food Nights in de Indische buurt en de vorige week gehouden Smaakboulevard aan de Sloterplas. Hij ziet streetfood als de ideale vorm voor het project. Eenvoudige eettentjes, met vaak maar een paar lokale specialiteiten op het menu - en daarvan een heleboel bij elkaar. In Zuidoost-Azië zijn zulke foodcourts, of hawker centers, al sinds de jaren vijftig trekpleisters.


'Dit is ook de toekomst voor de horeca in het Westen', stelt Spangenberg beslist. 'Al die restaurants die van die enorme kaarten voeren, al dat eten dat ze op voorraad moeten hebben, dat is niet meer te doen bij een krimpende omzet. Zeker voor de starters die wij voor ogen hebben, die moeten meestal zonder startkapitaal beginnen.'


'Streetfood is gewoon niet tegen te houden.' Robert Kranenborg, in zijn keukendagen goed voor twee Michelinsterren en nu bekend als televisiekok, is niet voor niets met een hamburgertruck begonnen, vertelt hij aan een van de tafeltjes op het festivalterrein, waar geleidelijk wat meer mensen komen binnenwandelen. 'Man, toen ik in Kuala Lumpur was - geweldig die foodcourts. Ik was zo opgewonden dat ik er niet van kon slapen. Een eyeopener. Mobiele keukens zijn de toekomst. Betaalbare gerechtjes, maar wel vers, gezond en authentiek.' Het is als Mohammed en de berg. Als de gasten door de crisis niet naar het restaurant komen, dan ga je toch naar de gasten toe?


Het is een mondiale beweging, met ook in Nederland een groeiend legertje 'streetfoodfighters'. Bedrijfjes als Food Line-up en Vleesch noch Visch strijden in vrolijke eettrucks en op festivals als de Rollende Keukens voor een beter vergunningstelsel voor de eetventers.


Straateten beperkt zich niet meer tot patat, oliebollen en haring, betogen Spangenberg en Kranenborg. Er is een wereld aan eten te winnen met biologisch, duurzaam en gezond voedsel, al dan niet vegetarisch. Maar het moet goed. Daarvoor heeft Kranenborg de Academy Streetfood opgericht. Die zal vanaf eind 2014, als World of Food in Zuidoost zijn deuren opent, de ondernemers terzijde staan. 'De Academy moet een waarborg zijn voor kwaliteit.'


Of de ondernemers die dit weekeinde in Zuidoost staan er dan bij zullen zijn? Volgende maand beginnen de selectieronden, maar wellicht hebben sommigen dan al elders hun bestemming gevonden. Surinaams afhaalcentrum DaNu's overweegt deelname, maar eind 2014 is ver weg en Amstelveen lonkt - daar zijn weinig roti-tentjes. De BaraBoer kijkt al over de grens, naar België en Duitsland. En Ying Zhou van de Loving Hut weet niet of ze 2014 haalt. Haar veganistische snackkar loopt niet echt en haar man vindt dat ze er maar beter mee kan ophouden.


'Je moet erin geloven', houdt Kranenborg vol. 'Je moet op de kansel gaan staan en het van de daken schreeuwen. Als je achter de geraniums blijft zitten, gaat het nooit lukken.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden