Streep door KIJK en Playboy

Sanoma wordt het grootste mediabedrijf van Nederland genoemd, maar het is de vraag of dat na volgend jaar nog klopt. Het Fins-Nederlandse concern gaat nog rigoureuzer saneren dan al werd gevreesd. Bijna eenderde van de banen verdwijnt, en meer dan de helft van de bladen.

AMSTERDAM - Van de tientallen tijdschriften van Sanoma blijven er 17 over, werd donderdag bekendgemaakt. Die 17 'focusmerken' zijn ook op de lange termijn winstgevend, zijn marktleider en lenen zich goed voor de digitale omslag die aan de gang is. Volgens tijdschriftenbaas Henk Scheenstra gaat nu al 90 procent van het mediagebruik via beeldschermen: tablet, smartphone, tv en computer. Radio en de papieren krant zouden nog slechts goed zijn voor 10 procent.


Tot de 17 'kroonjuwelen' waarmee Sanoma verdergaat, behoren onder meer Libelle, Viva, Flair, Margriet, Donald Duck en Linda. Het bedrijf zet een streep door bekende bladen als Nieuwe Revu, Panorama, KIJK en Playboy. In totaal 32 tijdschriften gaan het komende jaar in de verkoop. Volgens Scheenstra zijn ze allemaal winstgevend, maar passen ze niet meer in de plannen van het sterk afgeslankte Sanoma. 'Maar met bladen als Vorsten en Truckstar kun je zo nog 10, 20 jaar geld verdienen.'


Er heeft zich, aldus Scheenstra, de afgelopen tijd al een reeks geïnteresseerden gemeld voor de bladen, uit binnen- en buitenland en zowel uitgevers als financiële partijen. Sanoma verkoopt de bladen het liefst aan één partij, maar acht de kans dat dit lukt niet groot. Het zal in eerder in groepjes gaan, als het lukt.


Zo zouden Nieuwe Revu, Panorama en Playboy gezamenlijk kunnen worden verkocht. Voor het 'glossy-cluster' Beau Monde, Marie Claire, Grazia en Nouveau zou zich al een koper hebben gemeld. Alle bladen zeiden donderdag zeker te weten dat ze bij een nieuwe eigenaar door kunnen.


Maar volgens sommige deskundigen zal dat maar voor enkele titels werkelijkheid worden. Anderen wijzen erop dat Sanoma zegt alles te doen om 'een goed huis' te vinden voor de bladen, maar daarmee zou het mediabedrijf concurrenten in leven houden die gaan meestrijden om de schaarse advertenties.


De bladen blijven nog heel 2014 bestaan. Zijn ze dan niet verkocht en nog steeds winstgevend, dan wordt bekeken of ze kunnen worden samengevoegd met een van de 17 focusmerken. Lukt ook dat niet, dan stopt het blad eind volgend jaar.


In de digitale activiteiten, zoals NU.nl, gaat het bedrijf via de nieuwe tak Sanoma Digital juist extra investeren. Verder moet de 'crossmediale' samenwerking met de tv-tak SBS beter, bijvoorbeeld door NU.nl beelden te laten gebruiken.


Volgens het Finse moederbedrijf maakt de Nederlandse sanering deel uit van een bezuinigingsprogramma dat 60 tot 100 miljoen euro moet opleveren. Sanoma kampt met financiële problemen door de dure aankoop van SBS en door verder teruglopende advertentie-inkomsten vanwege de aanhoudende crisis. De activiteiten in Rusland, Oost-Europa en België staan ook in de etalage, waardoor Sanoma alleen in Finland en Nederland zou verdergaan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden