Strategisch inzicht helpt Verstappen aan eerste punt

Jos Verstappen heeft zijn eerste WK-punt van het seizoen binnen. De Nederlandse Formule 1-coureur kwam gisteren in de door David Coulthard gewonnen Grand Prix van Oostenrijk als zesde over de streep en bezorgde zijn team daarmee niet alleen het eerste punt, maar ook een forse 'tegemoetkoming in de reiskosten', zoals...

Verstappens eerste punt van het seizoen vormde een mooie beloning voor de tactiek die Arrows had gekozen. Net als vorig jaar is de benzinetank van de auto's van Verstappen en zijn teamgenoot Enrique Bernoldi aanzienlijk kleiner dan die van de rest van het startveld, waardoor het Britse team gedwongen werd voor een strategie met twee pitstops te kiezen.

Terwijl de andere teams zonder uitzondering kozen voor één pitstop, hoopte Verstappens team te profiteren door met een extreem lichte auto te starten.

Verstappen, die van de zestiende plaats moest komen, is een erkend specialist als het aankomt op de start, elektronische hulpmiddelen of niet. En die reputatie maakte hij ook op de A1-Ring in Spielberg waar.

Enigszins geholpen door de vier auto's die met elektronische problemen bij de start stil bleven staan, stuurde hij zijn auto in een keer naar de zevende plaats toe. 'Een unieke start', vond hij zelf ook. 'Iedereen lijkt steeds de verkeerde kant op te gaan.'

Juan Pablo Montoya lag op kop bij de eerste bocht, , maar hij had al snel Michael Schumacher achter zich. De Duitser dacht in de zestiende ronde voldoende snelheid over te hebben om een inhaalmanoeuvre te wagen in zijn Ferrari.

De agressief rijdende Colombiaan, wiens racestijl duidelijk beïnvloed is door zijn Amerikaanse periode, wilde zich niet gewonnen geven. In een uiterste poging Schumacher af te schudden verremde hij zich. Gebroederlijk gleden de twee de grindbak in.

'Ik was behoorlijk kwaad', bekende Schumacher na de race. 'Het enige dat hij probeerde, was mij mee te nemen. Hier wil ik zeker nog een woordje met hem over wisselen.' Volgens Montoya was hij een raceongeluk. 'Ik laat niemand passeren ', zei hij. 'Als ze me niet voorbij kunnen , moeten ze uit de buurt blijven.'

Het incident bracht Verstappen op de tweede plaats, de positie die hij eerder dit jaar in Maleisië ook al innam. Een realistisch beeld van wat de tactiek had opgeleverd, was echter pas na zijn eerste pitstop in de 22ste ronde te zien, toen hij als zevende terug op de baan kwam.

In de slotfase kreeg de Nederlander de bonus waar hij eigenlijk in Maleisië al recht op had: het eerste WK-punt van het seizoen 2001. Door een hydraulisch probleem bij Montoya kwam hij op de zesde plaats terecht, een positie die hij zonder al te veel problemen kon verdedigen.

'Jos is een goed coureur. Hij heeft het echt uitstekend gedaan', reageerde teambaas Tom Walkinshaw opgetogen op het eerste punt van het seizoen. 'Als hij zich ook nog iets beter gaat kwalificeren, kan hij nog veel verder komen.'

Net als de zesde plaats van Verstappen was de zege van Coulthard aan de pitstopstrategie te danken. Door in tweede positie een paar ronden langer door te rijden dan Rubens Barrichello, op dat moment leider in de wedstrijd, hield hij na zijn stop anderhalve seconde op de Braziliaan over.

De Braziliaan bleek in het vervolg van de race kansloos tegen Coulthard en moest van de teamleiding Schumacher in de laatste bocht voor laten gaan. Want Coulthard, zo heeft eindelijk ook Schumacher hardop erkend, is zonder enige twijfel de belangrijkste uitdager in de strijd om de titel.

Vooraf zei de Duitser Hakkinen nog steeds als belangrijkste concurrent te beschouwen, maar nu de Fin voor de tweede keer dit seizoen stil is blijven staan op de startgrid, is dat voorbij. Hakkinen kan zich gaan richten op de dagsuccessen, zoals zijn manager Keke Rosberg hem al voor de race in Oostenrijk had aangeraden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden