Straks weet niemand meer wat fietsen is

Nog even en er worden meer e-bikes verkocht dan normale fietsen. Start-up Urbee hoopt dat forensen hun auto of ov-kaart inruilen voor een e-bike-abonnement.

null Beeld Han Hoogerbrugge
Beeld Han Hoogerbrugge

U bent vast te jong om het zich te kunnen herinneren, maar er was een tijd dat je nog zelf moest trappen op een fiets. Door de dijbenen te gebruiken als een soort hefbomen produceerden mensen kinetische energie, die ze via tandwielen en een ketting overbrachten naar het achterwiel. Zeker voor die tijd was dit een vernuftig systeem, maar ook knap vermoeiend voor de mens. Er werden zelfs wedstrijden georganiseerd waarbij zogeheten 'wielrenners' onder het toeziend oog van miljoenen sadistische televisiekijkers tegen bergen moesten opfietsen alleen maar met behulp van beenkracht! De arme drommels kwamen vaak bekaf over de eindstreep. Pas vanaf het tweede decennium van de 21ste eeuw kwam er met de opkomst van de elektrische fiets langzaam maar zeker een einde aan deze deerniswekkende toestanden.

Beetje overdreven misschien, bovenstaande geschiedschrijving van de toekomst. Maar dat de elektrische fiets bezig is aan een splijtende demarrage is onbetwistbaar. Vorig jaar werden er 276duizend e-bikes verkocht, oftewel 28 procent van het totale aantal verkochte fietsen en ruim 50duizend exemplaren meer dan in 2014. Als de trend doorzet zal de elektrische fiets de ouderwetse de komende jaren inhalen wat betreft verkoopcijfers. Dit terwijl de e-bike gemiddeld ruim 1.800euro kost, bijna twee keer zoveel als de gemiddelde normale fiets. De opmars van de elektrische fiets heeft vooral te maken met de doorbraak naar een jonger publiek. Tot een aantal jaar geleden was de meerderheid van de elektrische fietsers ouder dan 65 jaar. Maar nu groeit de omzet vooral hard dankzij dertigers en veertigers, die de e-bike als een alternatief zien voor de auto of de trein.

Abonnement

Het is dit publiek dat de startup Urbee probeert aan te boren, een initatief van e-bikeproducent Qwic, het technologiebedrijf Skopei en fietsverhuurder Dutch Bicycle Rental. Urbee wil automobilisten en openbaar vervoergebruikers bekeren tot de elektrische fiets door ze e-bikes te verhuren voor hun woon-werkverkeer. Het doel: 'Het vervangen van autoritten door de elektrische fiets en daarmee de CO2-uitstoot te reduceren en de luchtkwaliteit te verbeteren', zoals directeur Fleur Schraven het formuleert. Urbee is van plan om 1.500 e-bikes op centrale plaatsen in Amsterdam te zetten, te beginnen bij fietsenstallingen van bedrijven. Werkgevers kunnen een abonnement afsluiten voor hun werknemers. Als de werkgever daartoe toestemming geeft wat tot nu toe bijna altijd het geval is kunnen de fietsen ook gehuurd worden door niet-werknemers of toeristen. Via een app kunnen gebruikers zien waar de dichtstbijzijnde Urbee staat. Een toegestuurde pincode volstaat om het slot van de gereserveerde fiets te ontgrendelen. Bang voor een e-bike met een lege accu hoeven abonnees niet te zijn, want de app biedt alleen volgeladen fietsen aan.

'80 procent van de autoritten in Nederland is 20 kilometer of korter', zegt Schraven. 'Dat is een ideale afstand voor de elektrische fiets, terwijl voor de meeste mensen met een normale fiets 4 à 5 kilometer wel de maximale afstand is.' Bovendien ga je op een elektrische fiets normaal gesproken een stuk sneller, voegt Schraven toe. De e-bikes van Urbee halen een topsnelheid van 25kilometer per uur. 'En als je zelf hard bijtrapt kom je tot 27kilometer per uur', zegt Schraven. De e-bikes van Urbee kunnen qua snelheid zelfs wedijveren met de auto, beweert ze, als je bedenkt dat automobilisten vaak in de file staan en het dikwijls veel tijd kost om een parkeerplek te vinden.

'smerige' scooters

Volgens Urbee zijn er te veel auto's in de stad, terwijl Amsterdam nooit voor zoveel auto's ontworpen is, met vervuiling, files en parkeerproblemen als gevolg. Maar aan de andere kant: wie weleens rondkijkt in de Amsterdamse binnenstad of in die van veel andere Nederlandse steden weet dat fietsers er de dienst uitmaken, niet automobilisten. Er zijn meer fietsen dan inwoners in Amsterdam. Over de trambaan zigzaggende toeristen op hun huurfietsen maken dat er niet direct beter op. Waar zijn we nog veilig als toeristen dankzij Urbee straks elektrisch gedreven de fietspaden onveilig maken?

Schraven ziet 'smerige' scooters en brommers als een veel groter Amsterdams probleem dan fietsers. Maar ze verwacht niet dat toeristen en elektrische fietsen een ongelukkige combinatie zal zijn in het Amsterdamse verkeer. 'Onze elektrische fietsen hebben motoren met vrijloop, waardoor je er ook zonder ondersteuning op kunt fietsen, gewoon zoals je op een reguliere fiets doet.' Doordat de e-bikes van Urbee voorzien zijn van gps, zou het voor de toekomst nog een optie kunnen zijn om de fietsen op afstand te beperken in hun snelheid, zegt Schraven. Middenin de stad zou de elektrische fiets dan bijvoorbeeld minder hard kunnen dan daarbuiten.

Schraven ziet nog een ander voordeel aan het deelsysteem van Urbee: iets doen aan de enorme berg 'slapende fietsen'. 'Nederland telt 17 miljoen inwoners en 19 miljoen fietsen. Een groot deel daarvan bestaat uit slapende fietsen, die zelden of nooit gebruikt worden. Dit vraagt om een nieuw model: delen. Alleen al met het oog op het parkeren van al die ongebruikte fietsen zou het een uitkomst zijn wanneer we elkaars fiets zouden lenen.'

Vragen over milieuvriendelijk gedrag of tips voor deze rubriek?

Mail naar groen@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden