'Straks gaan er écht veel doden vallen'

Gemiddeld een keer per dag vindt er een ongeluk plaats op de randweg van Eindhoven. Vaak is daar een vrachtwagen bij betrokken....

Van onze verslaggever Peter de Graaf

Het ongeluk van maandag kostte alleen de vrachtwagenchauffeur het leven. De tank, gevuld met 15 duizend kilo gas, bleef tot ieders opluchting heel. De A2 bleef gedurende 21 uur in beide richtingen gesloten. Pas dinsdagmorgen om tien uur ging de snelweg weer open, nadat het gas uit de zwaar beschadigde tankwagen voorzichtig was overgepompt en wegdek en vangrail waren hersteld.

'Dit is incident nummer zoveel', briest Welschen. Hij roept de rijksoverheid op eindelijk structurele oplossingen te vinden voor de verkeersproblemen rond Eindhoven. 'We mogen hopen dat er niet eens écht veel doden gaan vallen.'

Welschen hekelt al jaren de verkeersproblematiek rond zijn stad, die verstoken is van een ringweg. Al het verkeer tussen noord, zuid, oost en west wurmt zich over de Eindhovense randweg. Ook veel vrachtwagens tussen Randstad, Ruhrgebied en Antwerpen komen bij Eindhoven samen.

De randweg is niet alleen één van de ergste filelocaties van het land. Volgens een onderzoek van TNO behoort de weg ook tot de toprisicogebieden wat betreft gevaren bij het vervoer van gevaarlijke stoffen. Die combinatie noopt tot dringende maatregelen, aldus Welschen: 'Het risico dat er iets gebeurt met een vrachtwagen vol gevaarlijke stoffen, is klein. Maar het kán gebeuren. We dachten tien jaar geleden ook dat er geen vliegtuig op een flat kon neerkomen en dat een vuurwerkfabriek niet kon ontploffen.'

Welschen neemt de gelegenheid te baat opnieuw een lans te breken voor een grote ringweg rond Eindhoven en Helmond, ook wel omschreven als de 'ruit'of de périferiquevan Zuidoost-Brabant. Tot dusver stuitte zo'n ringweg vooral op milieubezwaren. De aanleg van spitsstroken en de toekomstige aanleg van viermaal twee rijstroken beschouwt Welschen slechts als lapmiddelen. 'Verbreding van de A2 is niet voldoende. Eindhoven moet ook aan oostelijke kant een verbindingsweg krijgen. Het verkeer moet rond kunnen gaan, net zoals dat in alle andere steden het geval is.'

Welschen wil ook dat het vrachtverkeer wordt aangepakt. 'Op de randweg gebeurt gemiddeld één ongeluk per dag. Het is van de gekke dat we nog steeds toestaan dat zoveel vrachtwagens met levensgevaarlijke stoffen ongehinderd over onze wegen denderen. Desnoods spreken we af om ze slechts in kolonnes, in de stille uren, te laten rijden.'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden